Kinderen adviseren banken over beter klantcontact

18 mei 2016 Banken.nl 1 min. leestijd

Persoonlijk contact met bankmedewerkers, ruimere openingstijden en transparantie over wat banken doen met spaargeld zijn een paar voorbeelden van de adviezen die kinderen Nederlandse banken geven om hun klantcontact te verbeteren.

Sinds 2014 doet de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) een beroep op kinderen om mee te denken over de toekomst van banken. Zo kwamen de Leerlingen van de Sint Jozefschool uit Amsterdam onlangs met hun adviezen over de vraag: "wat kunnen banken doen om goed contact te hebben met hun klanten?"

Raad van Kinderen
Met de Raad van Kinderen - een initiatief van de Missing Chapter Foundation (MCF) - denken kinderen structureel mee met bedrijven en organisaties over strategische en maatschappelijke vraagstukken. De strategische vraagstukken waarover de Raad van Kinderen en organisaties met elkaar in gesprek gaan, zijn bestaande dilemma’s op Raad van Bestuur-niveau. Het Raad van Kinderenteam werkt nauw samen met de organisatie om tot de juiste formulering te komen

Raad van kinderen

Advies over beter klantcontact
Leerlingen van de Sint Jozefschool uit Amsterdam gaven onder leiding van presentatrice Dolores Leeuwin hun mening over uiteenlopende zaken, zoals:

  • kortere wachttijden bij telefonisch contact,
  • persoonlijk contact met bankmedewerkers,
  • een keurmerk voor veiligheid en communicatie,
  • ruimere openingstijden en
  • de transparantie over wat banken doen met het spaargeld en waar zij zoal in investeren.

Voorzitter Chris Buijink van de NVB bedankte de leerlingen voor hun inspanning en hun adviezen. De NVB bespreekt deze met haar leden en zal over een aantal weken tijdens een bezoek aan de school vertellen wat de banken met de adviezen gaan doen.

Vorig jaar adviseerden leerlingen van het Schreuder Instituut over de vraag: "wat kunnen banken doen zodat mensen zich veilig voelen in de omgang met geld?"