Rabobank uitgeroepen tot Best Commodities Bank wereldwijd

22 maart 2016 Banken.nl 2 min. leestijd
Profiel

Het Engelse zakenblad Trade Finance heeft Rabobank uitgeroepen tot Best Commodities Bank in hun Global awards categorie. Trade Finance, onderdeel van Euromoney, reikte de award uit tijdens zijn jaarlijkse Awards of Excellence in Londen.

Sterk op invloed, kwaliteit, innovatie

Rabobank verdient deze titel volgens Euromoney op basis van de sterke scores op invloed, kwaliteit, innovatie en activiteiten in de wereldwijde grondstoffenhandel. Een jury bestaande uit onafhankelijke respondenten uit de internationale handel beoordeelden een shortlist van banken, actief in de sector. In de voorgaande jaren was Rabobank al de winnaar van de Best Soft Commodities Award, wat staat voor de handel in o.a. agri producten zoals cacao, granen, katoen, koffie en suiker. Met de Best Commodities Bank award wordt Rabobank nu ook erkend als marktleider op de zogeheten Metals & Energy commodities zoals ijzer, koper, olie en gas.

Rabobank - Trade Finance Awards 2016

Mooie bekroning 10 jarig bestaan

Jasper van Schaik, Global Head Trade & Commodity Finance bij Rabobank: “Deze award is een prachtige bekroning van onze activiteiten in de wereldwijde grondstoffenhandel. Slechts 10 jaar geleden zijn we gestart met een team specifiek voor de grondstoffenhandel en dat we nu als marktleider gezien worden is fantastisch. Het is een mooi signaal dat onze sterke klantfocus, onze kennis van de sector en onze dienstverlening door professionals in 12 locaties over de wereld nu door klanten beoordeeld wordt als de top van de sector.”

Samenwerken in een turbulente markt

Van Schaik is ervan overtuigd dat de jarenlange, intensieve samenwerking met relaties aan de basis van het succes ligt. “De markt is al enige tijd erg turbulent. Prijzen staan onder druk doordat bijvoorbeeld oogsten mislukken, klimaatveranderingen de oogst beïnvloeden, maar ook overproductie en de lage olieprijzen. Het maakt dat onze klanten het ook niet gemakkelijk hebben op dit moment. Op zo’n moment is het juist van belang om naar de lange termijn te kijken, om achter je klant te blijven staan. En omdat wij de sector door en door kennen kunnen we verder kijken dan de huidige prijsontwikkelingen en echt met de klant meedenken op strategisch niveau.”