1.300 ABN AMRO medewerkers lopen Walking Fair

05 augustus 2015 Banken.nl 5 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Na drie succesvolle edities heeft ABN AMRO voor de vierde keer de 'Walking Fair' georganiseerd in het kader van Partner van de Toekomst. Hiermee ondersteunt ABN AMRO initiatieven in de samenleving die zijn gericht op het ontdekken en ontwikkelen van talent. Tijdens een lunchwandeling hebben 1.300 bankmedewerkers € 15.000 bij elkaar gelopen om zo bijzondere projecten te steunen die een duwtje in de rug verdienen.

Leonie Verwer - Programma manager Sponsoring & Events bij ABN AMRO - vertelt in deze blog over deze vierde editie van de Walking Fair.

Walking Fair 2015
Tussen 18 en 25 juni was het weer zover. Voor het vierde jaar op rij trokken enthousiaste ABN AMRO-medewerkers op verschillende plekken in Amsterdam en Rotterdam hun sportieve schoenen aan. Tijdens hun lunch, in het belang van toekomstig talent. Het principe is simpel. Na de wandeling stem je op een van de vier domeinen binnen Partner van de Toekomst: Sport, Kunst & Cultuur, Educatie en Ondernemerschap. Resultaat: 1.300 collega’s liepen in een week 2.710 kilometer bij elkaar. Goed voor een totale financiële bijdrage van € 15.000 verdeeld over alle domeinen.

Walking Fair - ABN AMRO

Onderwijs finisht als eerste

Alle thema’s zaten elkaar op de hielen, maar Educatie sleepte uiteindelijk de meeste stemmen binnen. Twee basisscholen vertegenwoordigden dit domein: ‘Het Talent’ uit Lent en OBS ‘De Koekoek’ uit Utrecht. Beide krijgen € 3.500 om in hun talentprogramma te investeren. Geld dat ze goed kunnen gebruiken.

Talent is meer dan sommen maken

Juist daarom is de Walking Fair-bijdrage zo welkom. Het helpt deze scholen om de talenten van hun jonge leerlingen zo vroeg mogelijk te spotten. Wat zowel Het Talent als De Koekoek hierin gemeen hebben, is dat ze talent breed zien. Vanuit het idee dat kinderen op meerdere manieren ‘knap’ kunnen zijn, kijken ze niet alleen naar cognitieve vaardigheden als rekenen en taal. Ze hebben ook oog voor fysieke, culturele en sociale talenten, zoals sport, muziek of samenwerken.

Daarnaast stimuleren ze de ontwikkeling van sociaal en creatief talent. Zo stonden beide scholen samen met de ABN AMRO Foundation aan de wieg van een ander succesvol onderdeel binnen Partner van de Toekomst: de Trotskoffer. In deze pilot leren kinderen uit groep 1 tot en met 8 waar ze goed in zijn, waar hun talenten liggen. Inmiddels is het idee in samenwerking met digitale uitgeverij Blink Educatie verder ontwikkeld tot een volwaardige lesmethode voor het primair onderwijs.

Vroeg zaaien, rustig oogsten, samen spelen

De persoonlijke visie van de twee schooldirecteuren is helder: talent is zuurstof voor onze samenleving. Maar ze geven ook aan dat je er vroeg naar op zoek moet. John Jansen, directeur van De Koekoek:

“Elk kind heeft unieke eigenschappen en vaardigheden. Die moet je zo snel mogelijk zien te vinden, zodat je nu al rekening kunt houden met hun latere keuzes. Een goede school maakt werk van talent, omdat talentontwikkeling leidt tot zelfvertrouwen, motivatie en effectief leren. Je moet leerlingen stimuleren om hun talent optimaal in te zetten.”

Carla van den Bosch, directeur van basisschool Het Talent, wijst daarnaast op het belang dat kinderen een geschikte omgeving hebben waarin ze hun talent (verder) kunnen ontwikkelen:

“Bij ons krijg je als leerling de ruimte om je talent te ontdekken en laten groeien, in het tempo dat bij je past. Onze organisatie is zo ingericht dat elk kind zich gekend, erkend en herkend voelt. Dit doen we door groepen van 110 kinderen in de leeftijd van 4 tot 12 jaar met elkaar te laten werken en spelen.”

Welbestede wandelwinst

Het bedrag dat we met ABN AMRO bij elkaar hebben gelopen, investeren beide scholen uiteraard in de ontwikkeling van hun leerlingen. Zo wil De Koekoek de talentgesprekken tussen school, kind en ouders optimaliseren. Jansen legt uit:

“Als school voeren we gesprekken met leerlingen én hun ouders. In zo’n cyclus gaan we apart in op de ontwikkeling van het kind. Zoiets moet je grondig voorbereiden, en dat kost tijd. Je hebt niet alleen de juiste materialen nodig, maar je moet bijvoorbeeld ook leerkrachten uitroosteren. De Walking Fair-bijdrage gebruiken we daar graag voor.”

Ook op Het Talent praten ze al jaren met leerlingen over waar ze goed in zijn en wat ze willen leren. Momenteel brengen ze een extra verdieping aan in hun zogenoemde portfoliogesprekken, vooral door meer op taal te focussen. Talent ontwikkel je bovendien niet op het schoolplein of de gang. Daarom leggen ze de omgeving onder de loep waarin hun jong talent zich optimaal kan ontplooien. Van den Bosch vertelt over haar ambities:

“We gaan kijken welke aanpassingen nodig zijn aan de leeromgeving, zodat onze leerlingen hun talent (verder) kunnen ontwikkelen door zelfstandig bezig te zijn. We willen dus investeren in heel concrete zaken. Denk aan een techniekwand en een ruimte om te experimenteren.”

Nu investeren, straks profiteren

Ik vind het belangrijk dat we ons vanuit de bank inzetten voor maatschappelijke projecten waarmee we in onze toekomst investeren. Een betere aansluiting tussen onderwijs en bedrijfsleven is hier een goed voorbeeld van. De leerlingen van nu zijn namelijk de werknemers van later; dus óók die van ABN AMRO. Samen met de scholen, zijn wij ervan overtuigd dat elk kind talent heeft. Welk, is alleen de vraag. Om daar achter te komen, werken we binnen Partner van de Toekomst samen met scholen, leerkrachten en experts om leerlingen uit het basisonderwijs hun talent te laten ontdekken én ontwikkelen.

Daarom is er in 2016 ongetwijfeld weer een Walking Fair. Wij lopen er nu al voor warm!