Recordaantal pin, contactloos en iDEAL betalingen

22 januari 2015 Banken.nl 3 min. leestijd

Niet eerder was het aantal pinpas- en iDEAL betalingen zo hoog als het afglopen jaar. Ook betalen we steeds vaker contactloos. Dat blijkt uit cijfers van Betaalvereniging Nederland. In 2014 kwam het aantal pinbetalingen 9,5% hoger uit dan in 2013 en we betaalden in 2014 26,4% meer met iDEAL. Betaalvereniging Nederland verwacht eveneens voor 2015 een sterke groei van elektronisch betalen. Onder andere door nieuwe ontwikkelingen zoals contactloos betalen, Retourpinnen, iDEAL mobiel en de introductie van elektronisch machtigen.

Records voor pinnen en iDEAL

Nederlandse consumenten pinden in 2014 meer dan ooit. Het aantal pinbetalingen bereikte in 2014 met 2,913 miljard opnieuw een record. Ten opzichte van 2013 is dit een groei van 9,5%. Net zoals voorgaande jaren zat de sterkste groei in de pinbetalingen tussen € 0 tot € 10. Het aantal pinbetalingen in dit segment steeg het afgelopen jaar met 17,9% tot een totaal van ruim 1 miljard. Dat is meer dan een derde (37%) van alle pinbetalingen.

Aantal pinbetalingen 2014

Sinds de introductie begin 2014 pinnen consumenten steeds vaker contactloos. Bijna 8,3 miljoen aankopen werden in 2014 contactloos gepind. Inmiddels zijn er meer dan 8 miljoen contactloze betaalpassen in omloop. Consumenten kunnen hiermee bij 56.000 betaalautomaten in Nederland (dat is 1 op de 6) contactloos pinnen.

Aantal contactloze betalingen 2014

In 2014 werd 180,2 miljoen keer met iDEAL afgerekend, een stijging van 26,4% ten opzichte van 2013. Sinds de marktintroductie eind 2005 bedraagt het totaal aantal iDEAL-betalingen 695,4 miljoen. Het toenemend gebruik van smartphones en tablets levert een belangrijke bijdrage aan deze groei. Daarnaast is er met name een stijging van het aantal iDEAL-betalingen te zien buiten de traditionele e-commerce zoals bij donaties aan goede doelen of het betalen van facturen en boetes. Ook neemt de interesse voor iDEAL toe doordat Nederlandse klanten steeds vaker bij buitenlandse webwinkels met iDEAL kunnen betalen. Uit onderzoek blijkt tevens dat Nederlandse consumenten meer dan de helft (53%) van alle online aankopen in de eerste helft van 2014 met iDEAL hebben afgerekend.

Aantal iDEAL transacties 2014

Afname storingen in betalingsverkeer

De bancaire sector werkt voortdurend aan het verbeteren van de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van haar systemen. Dit heeft geleid tot een duidelijk afname van het aantal storingen. Tussen 2011 en 2014 is het aantal pinbetalingen toegenomen van 2,3 naar bijna 3 miljard. In dezelfde periode is het aantal storingen afgenomen van 13 (2011) naar 2 het afgelopen jaar. Niettemin blijven banken en andere belanghebbenden zich voor verbeteringen inzetten. Het doel is om de beschikbaarheid (99,85% in 2014) naar nagenoeg 100% te brengen. De beschikbaarheid van iDEAL voor consumenten was in 2014 met een gemiddelde van 99,5% onverminderd hoog en binnen de gestelde norm van 99,0%.

Innovatie

Contactloos betalen en Retourpinnen zijn belangrijke innovaties op het gebied van pinnen. Consumenten die hun aankoop naar de winkel terugbrengen, krijgen met Retourpinnen het aankoopbedrag in plaats van contant geld rechtstreeks op hun betaalrekening teruggestort. In de laatste twee maanden van 2014 is er al meer dan 50.000 keer op deze manier geld teruggestort.

iDEAL mobiel is mede bepalend voor het succes van iDEAL. De populariteit van smartphones en tablets dragen sterk bij aan de groei van online handel (e-commerce en m-commerce). Er moet gebruikersvriendelijk en vlot op mobiele apparaten betaald kunnen worden. Daartoe wordt sinds 2013 iDEAL mobiel door steeds meer banken ondersteund. Webwinkels kunnen iDEAL mobiel naadloos in hun mobiele website of app integreren.

In 2015 wordt elektronisch machtigen als rechtsgeldig alternatief voor de papieren incassomachtiging geïntroduceerd. Elektronisch machtigen is een veilige en efficiënte manier om via de eigen bankomgeving producten en diensten periodiek of achteraf te betalen. Dit geldt bijvoorbeeld voor verzekeringen, elektriciteit en abonnementen en levert consumenten en bedrijven vooral gebruiksgemak op.