Draijer: Kosten bedieningsmodel Rabo niet meer te tillen

11 november 2014 Banken.nl

De kosten van het oude bedieningsmodel van Rabo zijn niet meer te dragen. Volgens bestuursvoorzitter Wiebe Draijer is de virtualisering een onomkeerbaar proces dat de coöperatieve bank wil gebruiken om klanten goed te kunnen bedienen. Dat zei hij maandag op zijn eerste grote persbijeenkomst sinds zijn aantreden op 1 oktober. De nieuwe bestuursvoorzitter wil het eigen vermogen van de bank zoveel verhogen dat Rabobank weer de hoogste kredietstatus onder de Nederlandse banken bereikt.

Virtualisering van bankdiensten

Volgens Draijer is het niet uitgesloten dat bovenop de al aangekondigde ontslagronde van 10.000 arbeidsplaatsen nog meer arbeidsplaatsen verdwijnen. Draijer ziet dat door de digitalisering steeds minder mensen nodig zijn in de Rabobank vestigingen.

Hier zullen nieuwe contactmogelijkheden tegenover moeten worden gezet. Hij heeft zich laten inspireren door ondernemingen in Californië. Hij noemt het uitbreiden van de online dienstverlening, omgang met ‘big data’, ‘crowdfunding’ en ‘peer-to-peer lending’ als voorbeelden. Vooral dat laatste past bij de coöperatieve Rabobank, zei Draijer. "We moeten nieuwe vormen vinden om dicht bij klanten te komen, zoals mobiele kantoren of ambassadeurs." Als voorbeeld noemde Draijer ook een Scandinavische bank, die veel adviespunten heeft en veel minder vestigingen waar transacties kunnen plaatsvinden.

Versterken balans

Vorige week maakte S&P bekend dat het de kredietwaardigheid van Rabobank heeft verlaagd van AA- naar A+. Daarnaast kwam uit de stresstest van de ECB naar voren dat Rabobank een minder sterke balans heeft dan ING en ABN AMRO. Volgens Draijer wil Rabobank weer een bank met een supersterke balans zijn. "Dat betekent dat we aan alle kapitaaleisen moeten voldoen en altijd het referentiepunt zijn."

Nieuws

Meer nieuws over