Waarom pensioenfondsen nú in communicatie investeren

Waarom pensioenfondsen nú in communicatie investeren

24 november 2025 Banken.nl
Waarom pensioenfondsen nú in communicatie investeren

Helder communiceren over pensioen, dat is waar de unit Verzekeringen en Pensioenen (V&P) van Talent&Pro zich dagelijks voor inzet. Met de komst van de Wet toekomst pensioenen wordt die opdracht urgenter dan ooit. We spraken Marloes, unitmanager V&P, over de rol van haar team, de uitdagingen voor pensioenfondsen en de kansen om deelnemers écht mee te nemen in hun financiële toekomst.

Kun je jezelf kort voorstellen, en hoe ben je bij Talent&Pro terechtgekomen?

“Ik ben Marloes, 43 jaar en woon in Nijkerk. Na mijn studie Marketing Management ben ik gestart in de evenementenbranche. Daar organiseerde ik veel evenementen voor banken, verzekeraars en pensioenfondsen, mijn eerste kennismaking met dit werkveld. Ik ontdekte dat ik liever langdurige relaties met klanten opbouwde dan steeds losse projecten draaide.”

“Daarom maakte ik de overstap naar de uitzendbranche, waar ik in verschillende commerciële en leidinggevende functies heb gewerkt en uiteindelijk doorgroeide tot regiomanager. Dat was mooi en leerzaam, wel ontdekte ik dat ik vooral energie kreeg van het contact met klanten en van dicht bij de markt zijn, klantbezoeken, weten wat er speelt en het ontwikkelen van mensen. Die combinatie past mij het best.”

“Toen Talent&Pro op mijn pad kwam, voelde dat als een perfecte match. Ik startte als accountmanager in de unit Schade, Zorg en Inkomen en inmiddels ben ik al ruim tien jaar werkzaam bij Talent&Pro. De laatste zeven jaar werk ik als unitmanager en de laatste drie jaar bij Verzekeringen en Pensioenen.”

Wat doet de unit Verzekeringen en Pensioenen?

“Binnen de unit werken we met drie pijlers: business & data, beleid en communicatie. Met name op het gebied van pensioencommunicatie maken we veel impact. Onze consultants vertalen ingewikkelde pensioenmaterie naar begrijpelijke taal. Dat is cruciaal, want deelnemers moeten snappen waar ze recht op hebben en welke keuzes ze nu moeten maken die belangrijk zijn voor later. Ze moeten getriggerd worden om hierover na te denken, in actie te komen en zich bewust te worden van de impact van hun keuzes.”

“Daarnaast bouwen we duurzame klantrelaties. Uitvoerders, verzekeraars en fondsen waarderen dat onze consultants zowel inhoudelijke pensioenkennis hebben, vaak met een achtergrond of opleiding in communicatie, als communicatieve slagkracht. Dat maakt onze consultants uniek. Ze kunnen niet alleen de inhoud over pensioen helder uitleggen, maar ook meedenken over communicatieplannen, customer journeys en strategische vraagstukken.”

Wat zijn de grootste communicatie-uitdagingen voor pensioenfondsen?

“Een belangrijke uitdaging is om deelnemers te activeren. Pensioen voelt vaak als een ver-van-mijn-bed-show. Mensen krijgen nu keuzes voorgelegd, maar de impact daarvan ervaren ze pas later. De vraag is dus: hoe zorg je dat iemand vandaag al zijn portaal opent, zijn post leest en een adviesgesprek plant?”

“Dat begint bij communicatie in begrijpelijke taal. Niet alleen voor jongeren, maar voor iedereen die geen pensioenspecialist is. En je moet nieuwsgierigheid wekken, deelnemers verleiden om wél die envelop open te maken en actie te ondernemen.”

“Jongeren voelen zich vaak niet aangesproken, terwijl gepensioneerden juist zekerheid en transparantie verwachten. Die diversiteit vraagt om maatwerk. Digitalisering en personalisatie spelen daarbij een cruciale rol. Denk aan gepersonaliseerde dashboards, scenario’s die deelnemers zelf kunnen doorrekenen en gerichte communicatie via kanalen die passen bij de doelgroep.”  

“Onze consultants zorgen ervoor dat pensioenfondsen niet alleen informatie zenden, maar deelnemers ook daadwerkelijk betrekken en inhoudelijk goed adviseren. Dat is onze tweede uitdaging.”

Welke rol spelen digitalisering en personalisatie daarbij?

“Een hele grote. Je hebt beide hard nodig, digitalisering en persoonlijk contact. Er zijn al mooie voorbeelden in de markt, zoals vlogs waarin het nieuwe pensioenstelsel luchtig wordt uitgelegd en gepersonaliseerde video’s waarin deelnemers hun eigen keuzes terugzien. Dat verlaagt de drempel en maakt pensioen tastbaar.”

“Onze consultants denken met klanten mee over hoe je die middelen inzet en tegelijk de menselijke maat bewaart. Want pensioen is meer dan cijfers, het gaat over geluksmomenten voor later. Dat vraagt om communicatie die persoonlijk raakt. Denk aan praktische vragen als: wat moet er precies in een brief staan en hoe zorgen we dat deelnemers zelf in hun portaal gaan kijken, hun situatie analyseren en bijvoorbeeld besluiten om extra bij te sparen?”

Hoe bereiden jullie je voor op de Wet toekomst pensioenen?

“De Wtp is voor veel uitvoerders, verzekeraars en fondsen een enorme uitdaging. De grootste knelpunten zitten in het activeren en informeren van deelnemers. Als dat niet goed gebeurt, riskeren fondsen verlies van vertrouwen en kunnen ze de stap naar het nieuwe stelsel niet goed maken of moeten ze die zelfs uitstellen.”

“Daarnaast zien we ook veel uitdagingen op het gebied van data en IT. Denk aan de kwaliteit van datasets, het koppelen van systemen en het correct migreren van gegevens. Ook dat zijn belangrijke randvoorwaarden om deelnemers goed te kunnen informeren.”

“Wij hebben een sterk netwerk van consultants die inhoudelijke pensioenkennis combineren met communicatievaardigheden. Daardoor kunnen we nu al helpen bij deze transitie. Het mooie is dat bestaande klanten ons vaak warm aanbevelen bij andere uitvoerders, verzekeraars en fondsen. Dat zegt veel over de waarde die we leveren.”

Wat maakt jullie consultants uniek?

“Ze snappen de inhoud en de deelnemer. Onze consultants in pensioencommunicatie starten meestal op frontoffice of inhoudelijke opdrachten en groeien snel door naar communicatieprojecten. Ze begrijpen welke vragen deelnemers hebben en welke keuzes zij moeten maken.”

“Daardoor kunnen ze die brug slaan tussen pensioenmaterie en communicatie. Daarom investeren wij volop in kennisontwikkeling, trainingen en het opleiden van communicatieprofessionals die pensioenfondsen helpen om de transitie soepel te laten verlopen. Onze consultants zijn voorbereid om klanten hierin stap voor stap te begeleiden. Dat maakt ze aantrekkelijk voor klanten, ze brengen niet alleen frisse kennis mee, maar ook de juiste vaardigheden om complexe thema’s helder uit te leggen.”

Waar liggen nog groeikansen voor de unit?

“De basis ligt bij de pensioensector, zeker nu de Wtp centraal staat. De pensioenwereld staat op z’n kop. Een nieuw stelsel, nieuwe regels en ruim 1700 miljard euro aan pensioenvermogen dat opnieuw verdeeld wordt. Deze ongekende transitie vraagt om heldere communicatie, doordacht beleid en zorgvuldige uitvoering.”

“Daarnaast hebben de pijlers beleid en communicatie ook perspectief in de semi-overheid en bij grote corporates. Denk aan partijen als Shell, waar onze consultants ook waarde toevoegen op communicatie en beleidsvlak, bijvoorbeeld rond thema’s binnen de energietransitie.”

“Trends zoals storytelling, gamification en AI gedreven advies gaan pensioenfondsen helpen om complexe informatie aantrekkelijker en persoonlijker te maken. Fondsen die nu al investeren in een sterke communicatiepropositie hebben straks een duidelijk concurrentievoordeel. Want deelnemers verwachten eenzelfde gebruiksvriendelijke ervaring als bij hun bank of verzekeraar. Specialisten op dit vlak zijn daarom onmisbaar om pensioenfondsen futureproof te maken.”

“Ons doel is dus breder, de komende jaren willen we ons ook in andere sectoren profileren, zonder de focus op pensioencommunicatie te verliezen.”

Tot slot, waarom moeten pensioenfondsen nú investeren in communicatiespecialisten?

“Omdat pensioenfondsen midden in een transitie zitten en deelnemers daarbij niet mogen kwijtraken. Deelnemers moeten goed geholpen worden in het maken van de juiste keuzes. Zowel deelnemers als werkgevers verwachten duidelijke en persoonlijke communicatie. Wie daar niet in investeert, loopt het risico op onbegrip en wantrouwen.”

“Onze consultants helpen fondsen om deelnemers mee te nemen in de veranderingen, vertrouwen te behouden en zelfs te versterken. Daarmee dragen we bij aan een gezonde en toekomstbestendige pensioensector.”

Een artikel van Talent&Pro.

Meer over Talent&Pro
Profielpagina
Talent&Pro is een partner van Banken.nl