Lloyds Bank introduceert AI-coach voor hulp bij financiën

Lloyds Bank introduceert AI-coach voor hulp bij financiën

07 november 2025 Banken.nl
Lloyds Bank introduceert AI-coach voor hulp bij financiën

Lloyds Bank heeft een nieuwe multifunctionele AI-financieel assistent gelanceerd om klanten via de app te ondersteunen bij hun financiën.

De AI-assistent wordt momenteel getest onder 7.000 medewerkers. De assistent biedt 24/7 gepersonaliseerde financiële coaching en fungeert als een financieel compagnon: hij kan vragen beantwoorden, begeleiding geven en indien nodig doorverwijzen naar menselijke expert­ondersteuning.

De uitrol omvat een chattool waarmee klanten gepersonaliseerde inzichten in hun uitgaven kunnen opvragen, naast een spaar- en investeringstool die klanten ondersteunt bij het nemen van geïnformeerde financiële beslissingen. 

De functionaliteit is gebouwd op het generatieve AI- en agentic framework van Lloyds Banking Group (LBG), dat gecureerde bankgegevens doorzoekt om te waarborgen dat de antwoorden accuraat zijn en kloppen.

“We geloven dat dit innovatieve hulpmiddel niet alleen onze klanten gepersonaliseerde ondersteuning zal bieden”, legt Ranil Boteju (Chief Data and Analytics Officer bij Lloyds Banking Group) uit. “Maar ook een nieuwe benchmark zal zetten voor het verantwoorde en effectieve gebruik van AI in de Britse bankensector.” 

Boteju benadrukt daarbij dat de AI-tool iedereen directe en gratis toegang biedt tot gepersonaliseerde financiële coaching.

AI adoptie neemt toe

Uit cijfers van Lloyds Bank blijkt dat 56% van de Britse volwassenen in de afgelopen twaalf maanden AI heeft gebruikt om hun financiën te beheren. ChatGPT is daarbij het populairste platform, gebruikt door zes op de tien mensen. 

Hoewel AI-adoptie snel toeneemt, maakt 80% van de mensen zich zorgen over het krijgen van onjuiste of verouderde informatie. Daarnaast is 69% bezorgd over het gebrek aan personalisatie op basis van persoonlijke omstandigheden.

Volgens Boteju zal het trust-framework en de technologie van de bank helpen deze zorgen weg te nemen. “Onze AI-financiële assistent is gefundeerd op het robuuste AI-assurance framework en guardrails van LBG, wat helpt bij het leveren van veilige, verklaarbare en gereguleerde AI-gedreven interacties.” 

Na de initiële pilot wil Lloyds de AI-ondersteuning verder uitbreiden en verdiepen, met functies die uitgaven, spaargeld en investeringen omvatten en uiteindelijk het volledige pakket financiële producten – van hypotheken, autoleningen tot bescherming – zullen beslaan.

Meer over Lloyds Bank
Profielpagina
Lloyds Bank is geen partner van Banken.nl
Partnership informatie »
Partnerships bij Banken.nl

Een partnership met Banken.nl biedt diverse mogelijkheden om je merk te versterken en zichtbaar te maken op het platform voor de Nederlandse bankensector.

Geïnteresseerd in meer informatie? Laat hieronder je gegevens achter.