Iconische wielerkoers Tour of Holland keert terug op de kalender
Na jaren van afwezigheid maakt een klassieker zijn rentree in het Nederlandse wielerlandschap. De Tour of Holland, een meerdaagse etappekoers met een rijke historie, keert in oktober terug en heeft met NIBC Bank direct een nieuwe hoofdsponsor en partner aan zich weten te binden.
De samenwerking tussen de van oudsher Nederlandse bank en de wielerronde is volgens NIBC een logische stap. De bank ziet een duidelijke parallel tussen de dynamiek van de wielersport en haar eigen kernwaarden. De eerste editie van de ‘NIBC Tour of Holland’ zal bestaan uit zes etappes, met een proloog in de thuisstad van de bank, Den Haag.
De terugkeer is bijzonder, want de laatste Ronde van Nederland werd al in 2004 verreden. Daarna ging de koers op in de Benelux Tour, waardoor een pure etappekoers op eigen bodem van de kalender verdween. De ronde kent een erelijst met illustere winnaars als Joop Zoetemelk en Erik Dekker en wordt met de start in Den Haag nieuw leven ingeblazen.
Het evenement staat voor meer dan alleen de sportieve prestatie; het draait om vertrouwen, vernieuwing en groei. Koersdirecteur Roxane Knetemann, zelf voormalig profwielrenster, benadrukt dat de koers deze waarden wil uitdragen. Met NIBC als partner is er volgens haar een partij gevonden die deze visie deelt.
“De NIBC Tour of Holland staat voor meer dan alleen wielrennen”, sluit Knetemann af. “De koers draait om vertrouwen, vernieuwing en groei. Met NIBC Bank als hoofdsponsor hebben we een partner die deze waarden omarmt. Wij noemen dit ‘The Dutch Way’ en kijken vol enthousiasme uit naar oktober.”

