Tikkie en Tomra introduceren SmartBin – de slimme prullenbak

16 januari 2024 Banken.nl 2 min. leestijd

Horloges, telefoons, tv’s en camera’s – vandaag de dag zijn zo’n beetje alle technologische snufjes wel smart te noemen. Een slimme prullenbak bestond echter nog niet, maar inmiddels wel. Tikkie en Tomra lanceerden op de Horecava namelijk de SmartBin.

Bij deze ‘slimme prullenbak’ kunnen gasten van horeca- en fastfoodketens zelf hun herbruikbare bekers inleveren en het betaalde statiegeld via een Tikkie QR-code direct op hun rekening laten storten.

Na een succesvolle pilot bij Burger King maakten bezoekers van de Horecava deze week als eerste kennis met de SmartBin. De innovatieve technologie moet een uitkomst bieden aan fastfoodketens, die vanaf dit jaar te maken hebben met de wettelijke verplichting om alternatieven te bieden voor single use plastic.

Tomra introduceert SmartBin: de slimme prullenbak die statiegeld uitkeert via Tikkie

Met de slimme prullenbak bieden Tikkie en Tomra fastfood-bedrijven een effectieve inzameloplossing, die door het compacte ontwerp eenvoudig in elke ruimte is te installeren.

“Voor veel fastfood-bedrijven en andere horecazaken is het een grote uitdaging om een goed inzamelsysteem in te zetten waarbij herbruikbare bekers ter plekke kunnen worden ingeleverd”, legt Mark Delwig (commercieel directeur van Tomra) uit. “De fastfood-sector is net overgestapt op bestelzuilen en er is daarom behoefte aan een systeem waarbij het niet nodig is bekers over de toonbank in te nemen.”

Snel en eenvoudig

Voordat de bekers uitgegeven worden, worden deze bij elke bestelling door het personeel bij de kassa geladen met waarde (geld). Via een lezer kunnen de bekers, die zijn voorzien van RFID-chips, in de SmartBin worden gedeponeerd, waarna gasten een bon met Tikkie QR-code ontvangen. Hiermee kan tot slot het statiegeld direct worden teruggestort.

“Met de SmartBin kunnen bezoekers snel en eenvoudig hun bekers inleveren en hun statiegeld terugkrijgen”, voegt Lesley Flohil  (Business Developer bij Tikkie) toe. “Dit geldt voor iedereen: ook aan toeristen en mensen die de Tikkie-app niet gebruiken, is gedacht.”

“We hebben een webflow ingebouwd waarbij zij het statiegeld door het achterlaten van hun IBAN ook direct door Tikkie krijgen uitbetaald. Het systeem werkt makkelijk en intuïtief. We zijn dan ook heel blij met deze efficiënte samenwerking met Tomra”, aldus Flohil.