Alpaca & Co wint Rabo Battle en werkreis naar Peru

17 juni 2014 Banken.nl 3 min. leestijd
Profiel

De winnaars van de Rabo Battle 2014 zijn bekend. Acht studententeams streden in de finale van de Rabo Battle 2014 om een felbegeerde 'Race naar Peru'. Deze werkreis konden zij winnen door een businessplan te schrijven voor de foodprocessorfabriek AgroMantaro. Net als vorig jaar wist een team uit Groningen de Rabo Battle te winnen. Team Alpaca & Co schreef volgens de jury het meest doeltreffende plan waarmee de fabriek in de Mantaro-vallei haar groeiambities kan realiseren. De studenten van het team gaan eind augustus op werkreis om ter plekke met eigenaar Augusto Fernandini het project te bespreken.

Een pittige opdracht

Vijftien teams werkten aan een businessplan waarmee de groeiambities van de AgroMantaro fabriek in Peru gerealiseerd kunnen worden, een project in Peru dat gesteund wordt door het Rabo Rural Fund (RRF). Acht van deze teams stonden in de finale. De vruchtbare Mantaro-vallei is de thuisbasis van de fabriek die negen jaar geleden werd opgericht door Augusto Fernandini. Er worden lokaal verbouwde artisjokken en jalapeño-pepers verwerkt waardoor veel arme boerenfamilies in de regio sindsdien verzekerd zijn van de verkoop van hun producten. Dit verbetert hun leefomstandigheden enorm. Maar het kan nog beter en daarom wil Augusto verder groeien. Op korte en lange termijn is geld nodig om de fabriek draaiende te houden. Dat vraagt om een doeltreffend plan waarmee ook investeringsaanvragen kunnen worden gedaan. De opdracht was een diversificatiestrategie voor de fabriek te bedenken. Met welke groente of welk fruit, complementair aan artisjok en peper, kan de fabriek het beste uitbreiden? Een mooie uitdaging voor de studenten.

Alpaca & Co wint Rabo Battle

Finale pitch voor de jury

Deelnemers aan de wedstrijd presenteerden hun plan in een pitch van vijf minuten aan de jury in Utrecht. De studenten van Alpaca & Co wisten dat met de meeste overtuiging te doen en krijgen de kans om hun plan in de praktijk verder uit te werken op de locatie in Peru. Pauline Loeff, Koen Hut, Manon Vermeulen, Sonja de Ruiter en Samy Lounis kozen er in hun strategisch advies voor om de piquillo pepper op de korte termijn te introduceren en blauwe bosbessen op de lange termijn. Ze maakten hiervoor een zeer gedetailleerde markt- en risicoanalyse en werkten hun plan en pitch tot in de puntjes uit. In de jury zaten dit jaar Head Learning and Development van Rabobank, Ronald van Weegen, CFRO van Rabobank International Tanja Cuppen, Voorzitter van de raad van commissarissen van RRF Cees Klomp en de directeur van de Peruaanse fabriek, Augusto Fernandini . Fernandini: "Het is een belangrijke dag voor AgroMantaro. Ik ben zeer onder de indruk van de kwaliteit van alle businessplannen en ben de deelnemers daarvoor erg dankbaar."

Choose your battles wisely

Het doel van de Rabo Battle is om de Rabobank in een vroeg stadium en op sympathieke en relevante wijze onder de aandacht te brengen bij  talentvolle studenten. Hiermee wil de bank  haar aantrekkingskracht op ambitieuze studenten vergroten. "De Rabobank biedt hen met deze Rabo Battle, onder het motto 'choose your battles wisely', een unieke kans op een zeer bijzondere en leerzame levenservaring en een verrijking voor hun cv", aldus Rasit Görgülü, Hoofd Arbeidsmarktcommunicatie en Recruitment.