Neobanken laten traditionele banken achter door inzet van RegTech

08 oktober 2021 Banken.nl 3 min. leestijd

In de jaren na de kredietcrisis van 2008 is de financiële dienstverlening overspoeld met nieuwe wet- en regelgeving. Deze stortvloed aan regels is hoofdzakelijk gericht op het aanscherpen van de poortwachtersfunctie van financiële dienstverleners. De impact van deze regeldruk is het best zichtbaar in de compliance-bureaucratie die hiervoor door de banken is opgetuigd.

Die bureaucratie is niet schaalbaar, niet efficiënt en niet goed in staat de echte criminelen eruit te vissen, zegt Adriaan Hoogduijn, Chief Operating Officer van RegTech-bedrijf Hyarchis. Volgens hem dreigen banken te worden ingehaald door nieuwe spelers als ze er niet in slagen om regulatory compliance tot een kernonderdeel van hun bedrijfsvoering te maken. 

Waarom is die bureaucratie zo’n probleem voor de sector?

Twintig procent van al het bankpersoneel werkt voltijds aan een lange reeks acroniemen zoals AML, KYC, CDD, Wwft, MiFID II en AIFMD. Zoiets gaat ten koste van de klantbeleving. De klant merkt dat bovendien in de vorm van hogere servicekosten. En de winstmarges staan bij banken al onder druk als gevolg van de lage rentestanden.

Adriaan Hoogduijn, Chief Operating Officer, Hyarchis

Dit creëert een vruchtbare bodem voor de inzet van RegTech: technologie waarmee snel en geautomatiseerd kan worden voldaan aan wet- en regelgeving. 

Wat is RegTech precies?

RegTech, voluit: Regulatory Technology, is een verzamelnaam voor een diverse reeks technologieën die financiële dienstverleners helpen om te voldoen aan relevante wet- en regelgeving. RegTech onderscheidt zich van traditionele compliance-oplossingen door onder andere cloud-based technologie die wordt ondersteund door kunstmatige intelligentie en blockchain. 

De RegTech-markt behoort inmiddels tot de top-vijf belangrijkste focusgebieden in het Nederlandse FinTech-ecosysteem. Die ontwikkeling gaat enorm hard en zal alleen nog maar sneller gaan als gevolg van de transitie van ‘big data’ naar ‘good data’. 

Van big data naar good data – wat bedoel je hier precies mee? 

Waar de focus tot nu toe vooral lag op big data (zo veel mogelijk), ligt de focus straks veel meer op good data (zo kwalitatief mogelijk). Dit laatste is ten eerste noodzakelijk om risico’s zoals boetes en reputatieschade af te wenden, en ten tweede vooral om de operationele kosten van regulatory compliance te verlagen. 

Wat zien neo-banks dat traditionele banken niet zien?

Neo-banks hebben vanaf het allereerste begin geïnvesteerd in RegTech. Neem je hun productportfolio kritisch onder de loep, dan doen zij eigenlijk niets nieuws ten opzichte van traditionele banken. Het enige waarmee zij zich echt onderscheiden is hun online-only propositie en hun weergaloze toewijding aan de klantbeleving.

Met hun ambitie om snel marktaandeel te verwerven, maken zij bijvoorbeeld van eenvoudige klantonboarding een belangrijk concurrentievoordeel. Voor een generatie klanten die het normaal vindt om hun leven grotendeels vanaf de mobiele telefoon te organiseren, is dit een cruciale voorwaarde voor hun loyaliteit. Bij de digital-only banken kunnen zij net zo eenvoudig een bankrekening openen als een taxi bestellen of een maaltijd laten bezorgen.

Hoe kunnen traditionele banken hierop reageren?

Door regulatory compliance tot de kern van hun bedrijfsvoering te maken. Neo-banks hebben een bedreiging weten om te vormen tot een onderscheidend vermogen in hun propositie. Als de financiële dienstverlening er niet in slaagt om diezelfde digitale transformatie te maken, lijkt het onvermijdelijk dat de technologiebedrijven zich zullen transformeren tot financiële dienstverleners.