Cashloze samenleving vooral populair onder jongeren

05 juli 2021 Banken.nl 3 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Even een betaalverzoek sturen of alleen je telefoon meenemen in plaats van je pinpas wanneer je boodschappen doet: het klinkt voor velen als muziek in de oren. Toch staat niet iedereen te springen om moderne betaalmethoden te omarmen. Zo staat bijna de helft van de 18- tot 34-jarigen (48%) open voor een cashloze samenleving, tegenover slechts een kwart van de 55+’ers (26%). Dat blijkt uit onderzoek van Visa, gehouden onder 1.000 Nederlanders.

Tevens blijkt het onderzoek van het betalingstechnologiebedrijf dat bijna alle 18- tot 34-jarigen (95%) aankopen in de winkel het liefst met hun pinpas betalen. Daarnaast staat 61% van diezelfde groep open voor nieuwe betaalmethoden – zoals contactloos, via nieuwe betaalapps of via wearables – vergeleken met 37% van de 55+’ers.

Betalen met cash lijkt daarbij steeds meer uit de mode te raken. Slechts 4% van de jongste groep, 17% van de 45+’ers en 14% van de 55+’ers betaalt nog steeds het liefst met contact geld in de winkel. Overigens zorgt de coronapandemie er (vermoedelijk) voor dat deze percentages lager uitvallen dan gebruikelijk.

Cashloze samenleving populair onder jongeren

Meegaan met de tijd

“Als leider op het gebied van betalingssystemen maken we in Nederland al een tijdje gebruik van innovatieve betaalmethoden”, legt Visa-Country Manager Nederland Jos van de Kerkhof uit. “Contactloos betalen was voor velen al de standaard en dit is door COVID-19 natuurlijk alleen maar meer geworden. Het is goed om te zien dat een deel van de samenleving – vooral jongere volwassenen – nieuwe betaalmethoden omarmen en zelfs openstaan voor een wereld zonder cash.”

“Tegelijkertijd zijn we bij Visa van mening dat een cashloze samenleving wat ons betreft niet de standaard hoeft te worden. Uiteindelijk is het vooral belangrijk dat iedereen in Nederland kan betalen op de manier waarop hij of zij zich prettig voelt. Of dat nu via je telefoon, pinpas of contant geld is. Mijn advies aan retailers is dan ook wel te proberen mee te gaan met de tijd en nieuwe betaalmogelijkheden aan te bieden, maar tegelijkertijd ook de meer traditionele betaalmethoden niet te vergeten.”

Nederland koploper

Tevens blijkt uit het onderzoek dat 85% van alle kaartbetalingen in Nederland contactloos wordt afgerekend, daarmee loopt Nederland voorop in Europa wat betreft de adoptie van nieuwe betaalmethodes. Volgens Visa is de mogelijkheid om zonder portemonnee de deur uit te kunnen gaan het gemak waarnaar de Nederlander op zoek is. Desondanks is de houding ten opzichte van innovatieve betalingen – vergeleken met voor de pandemie – gelijk gebleven voor driekwart van de Nederlanders (76%).

Van de Kerkhof stelt dat Nederland goed op de hoogte is wat betreft de adoptie van nieuwe betaalmethoden. “Veiligheid en gemak zijn de belangrijkste pijlers voor moderne betaalmethoden. De markt voor digitale betalingen ontwikkelt zich razendsnel. De Nederlandse consument is gewend aan een veelheid aan betaalopties, maar heeft een sterke voorkeur voor betalen via de smartphone.”