Blanco-oprichter Bernadette Wijnings: ‘Ik hou ervan iets te creëren’

14 juni 2021 Banken.nl

Vrijheidsdrang en zelfstandigheid zijn kenmerkend voor Bernadette Wijnings. Deze eigenschappen hebben er onder andere aan bijgedragen dat ze ondernemer in hart en ziel is geworden. Ze sprak met Jeroen Broekema van de Leaders in Finance-podcast over haar bedrijf Blanco en over een breed scala aan onderwerpen in een positief getint gesprek.

Wijnings (40) is co-CEO van fintechbedrijf Blanco, dat ze vijfenhalf jaar geleden oprichtte samen met Joost Walgemoed. Voorafgaand aan haar professionele loopbaan studeerde ze International Business in Tilburg, waarna haar carrière vorm kreeg binnen zowel de corporate wereld als de strategieconsulting en de startup-omgeving. Ze kent banken, verzekeraars en (fintech)startups van binnenuit.

Blanco is een platform dat vermogensbeheerders oplossingen biedt voor het onboarden, het beheer van cliëntgegevens en asset management. De klanten kunnen zelfstandige vermogensbeheerders zijn, maar ook fondsen zoals venture capital, private equity, familiefondsen en verder iedereen die met het opbouwen van vermogen te maken heeft. Tot de klantenkring behoren onder meer namen als Franx (dochter van ABN AMRO), Index Capital en Top Capital.

Bernadette Wijnings, Blanco

Plan Z

Voor Wijnings was het bijna vanzelfsprekend dat ze ondernemer zou worden. Ze vertelt dat ze al vanaf haar 18e een boekje bij zich had met businessideeën en plannen die ze wilde uitvoeren. “Daar zit ook een hele grote drang naar vrijheid in, en eigenlijk ook een enorme eigenwijsheid. Het zit er gewoon heel diep in – een baan zou voor mij zo ongeveer echt ‘plan Z’ zijn.”

Desondanks startte ze haar loopbaan wel bij een werkgever, “maar wel binnen de meest ondernemende context” die ze kon vinden. Dat was bij strategiekantoor Quintel, dat tegenwoordig Kearney heet.

“Uiteindelijk heb ik specifiek de keuze voor strategieconsultant gemaakt, want dat was eigenlijk geen keuze. Daarmee kon je nog 150 andere kanten op, daarmee kon je allerlei sectoren van binnen zien, je kon allerlei disciplines bekijken. Het voordeel is, daar leer je alles 80% mee, wat best wel een fijn ondernemersprofiel is.”

Ze vertelt geanimeerd dat bij Quintel eigenlijk “alles kon” en dat er zo ongeveer geen beleid was. “Ik reed rond in een kauwgomballenblauwe Citroen C3 met bijpassende telefoon in dezelfde kleurtjes. Als ik een business course wilde organiseren, dan kreeg ik er gewoon budget voor.”

Wijnings kon er ook aandelen krijgen, waardoor ze het idee had ook voor zichzelf te werken. Daarnaast kreeg ze op een gegeven moment de ruimte om te gaan ondernemen. “Ik ben daar vier dagen in de week gaan werken om mijn eigen onderneming te proberen.” Ondanks dat het geen succes werd heeft ze er “veel van geleerd”. Ze vult aan: “Het ondernemen heeft er altijd al ingezeten.”

Win-win-win-situatie

Wijnings’ stijl van ondernemen blijkt ook uit haar ideeën over haar bedrijf Blanco, waar ze de combinatie tussen vrijheid en verantwoordeljikheid belangrijk vindt. “Eigenlijk wilde ik het ideale bedrijf om voor te werken creëren.”

“Het ondernemen heeft er altijd al ingezeten.”

Ze vertelt dat ze Blanco heeft gebouwd op drie pijlers: diversiteit, vrijheid en verantwoordelijkheid. Volgens haar presteren mensen beter als ze volgens hun eigen balans kunnen werken. “Ze zijn ook nog eens gelukkiger en het is dus ook nog leuker om te werken. Het is eigenlijk een win-win-win-situatie.”

Over de juiste houding (“attitude”) heeft Wijnings ook een uitgesproken mening binnen de context van de Blanco-kernwaarden ‘inclusive, nimble and determined’. “Het gaat heel erg over samen iets willen bereiken, dat is inclusive: met elkaar wat creëren. Het gaat erom ‘eager’ te zijn om iets te bereiken. Dus grote ego’s, de ‘brilliant jerk’, daar heb ik eigenlijk geen plek voor binnen de onderneming.”

De drang naar vrijheid en zelfstandigheid, die een terugkerend thema lijkt te zijn in haar leven, vindt zijn oorsprong volgens Wijnings in het feit dat ze enig kind is. Dat vond ze wel jammer – ze heeft nu een groot gezin met vijf kinderen – maar het had ook voordelen. “Ik kon altijd een beetje lekker aanklooien in mijn eentje en ik had veel fantasie. Ik was best wel een ijverig kind, dus er zat wel drive en bewijsdrang in.”

Wijnings wijst met name naar haar moeder, als Broekema vraagt naar de rol van haar ouders bij het ijverig en ‘streberig’ zijn. “Mijn moeder zei altijd: ‘Het is belangrijk dat je zelfstandig bent, dat je voor jezelf kan zorgen. Zorg dat je nooit afhankelijk bent van een man.’” Wijnings sluit bevestigend af: “Dus dat is gelukt!”

Ultieme vrijheid

In de context van onafhankelijk zijn en geld hebben geeft ze aan dat geld vrijheid betekent, maar dat het voor haar niet superbelangrijk is. Ze zet dit wel in een relativerend perspectief omdat ze “wel wat” heeft kunnen opbouwen. De ultieme vrijheid betekent voor haar onder meer met de camper naar Zuid-Frankrijk rijden met “iedere dag een stokbrood, een fles wijn en een pakje Boursin”.

Wat ze belangrijker vindt is het creëren van iets. Daarom heeft ze Blanco – omdat ze heel graag met leuke mensen werkt en met haar eigen onderneming haar eigen mensen kan uitkiezen. “Ik hou van bouwen, ik hou ervan iets te creëren. Maar of ik nou uiteindelijk één of vier of 40 miljoen op mijn bankrekening heb; het zal mij totaal niets uitmaken.”

Wijnings lijkt een positieve, optimistische kijk op het leven te hebben. Ze benadrukt dat je eenzelfde situatie op meerdere manieren kunt bekijken. Als praktisch voorbeeld noemt ze de meivakantie waarin ze samen met Joost Walgemoed een week weg was en doorwerkte.

“We werken eigenlijk altijd door, dat hoort bij het ondernemerschap. Je kan er op twee manieren naar kijken: ‘Jeetje, nu is het meivakantie en zitten we weer te werken’, of je kan bedenken: ‘Dit is fantastisch want nu kunnen we twee weken met de kinderen op pad.’” Je kunt dingen dus negatief of positief bekijken. Het moge duidelijk zijn waar Wijnings’ voorkeur naar uitgaat: “Ik ben dan wel altijd heel erg voor ‘het glas is halfvol’.”

Ten slotte heeft ze nog een positieve tip voor mensen die starten op de arbeidsmarkt: “Het klinkt een beetje ‘cheesy’, maar nummer één is toch wel: volg je hart! Ik heb zelf altijd geprobeerd om mijn hart te volgen. Zorg dat je lol hebt in wat je doet en zorg dat je leuke mensen om je heen hebt.”

Luister voor het hele gesprek de podcast.

Nieuws

×