Nederlandse mobiel bankieren apps bovengemiddeld goed

04 november 2020 Banken.nl

De kwaliteit van Nederlandse mobiel bankieren apps is hoog. In een onderzoek van adviesbureau Sia Partners eindigt online bank Bunq op de zesde plaats, als hoogst genoteerde Nederlandse bank. ABN AMRO, ING en Rabobank eindigen dicht op elkaar op enige afstand van Bunq, maar nog altijd ruim boven het Europese gemiddelde. Wat opvalt is dat de top tien een mengelmoes is van zowel neobanken als conventionele banken. Online bank Revolut topt de lijst. 

Mobiel bankieren apps vormen tegenwoordig het voornaamste – en niet zelden ook het enige – contactpunt tussen banken en consumenten. Banken zonder een goed functionerende en eenvoudig te bedienen app kunnen het voor wat betreft de toekomst wel vergeten, zo lijkt het.

Advieskantoor Sia Partners onderzocht de apps van 79 banken uit negen landen. Daarbij concentreerden de onderzoekers zich op drie kritieke deelgebieden: de aangeboden functionaliteiten (o.a. betalingen, kaarten, kredieten, advies), de gebruiksvriendelijkheid (navigatie, eenvoud, look-and-feel) en de score in de app-winkel. In totaal ging het hierbij om meer dan tachtig punten waarop de apps aan de tand werden gevoeld.

Revolut bovenaan

Online bank Revolut biedt volgens Sia Partners de beste bancaire dienstverlening en gebruikerservaring. De Britse bank is één van de paradepaardjes van het Europese fintech-wereldje en op basis van dit onderzoek is dat niet ten onrechte. Het niet hoeven onderhouden van een fysiek kantorennetwerk leidt ertoe dat men bijna alle middelen kan investeren in digitale dienstverlening.  

De top tien bestaat uit zowel fintech-banken als gevestigde namen. Dat is in die zin opvallend dat de eerste groep zich doorgaans afzet tegen de tweede groep als zijnde veel meer digitaal vooruitstrevend. Toch doen ze in dit onderzoek niet geweldig veel voor elkaar onder. Naast koploper Revolut zijn ook Bunq, N26 en Illimity onder de categorie neobank te scharen. 

Aan de andere kant zijn daar namen als Belfius, Intesa, KBC Bank, BBVA en Barclays. Volgens de statuten zijn sommige van deze banken pas net opgericht, maar wie wat dieper kijkt ziet wortels die met gemak teruglopen tot de 19e eeuw. Al deze banken hebben één ding gemeen en dat is dat ze Europees zijn. Volgens Sia Partners komt dat door de recente intrede van meerdere fintech-banken, die de conventionele banken ruw wakker geschud hebben. 

Lage Landen, hoge scores

Wat eveneens opvalt is dat de Belgische banken het goed doen, met Belfius op #2 en KBC Bank op #4. Dat ligt aan een aantal zaken, vertelt Quico Quartier, manager financial services bij Sia Partners: “Ten eerste is er de visie van het management, dat fors inzette op de ontwikkeling van digitale en mobiele kanalen. Daarnaast zijn het wendbare banken, met een efficiënte organisatie, die snel kunnen schakelen. Ten slotte is er de onderlinge concurrentie die hen vooruitstuwt.”

Bunq is de enige Nederlandse bank die het tot de top tien schopt, al is er weleens discussie over het feit of Bunq nu een bank is of een tech-bedrijf dat bancaire diensten aanbiedt. Hoe dan ook, alle inspanningen die Ali Niknam en consorten leveren op het gebied van digitalisering blijven in dit onderzoek niet onopgemerkt. De online bank bestaat pas acht jaar en neemt op het gebied van mobiel bankieren reeds de maat van de drie grootbanken ABN AMRO, ING en Rabobank, ook in die volgorde. 

Desalniettemin scoren de grootbanken ruim boven het Europese gemiddelde. Sia Partners noemt het opmerkelijk dat ze zo weinig voor elkaar onderdoen in algemene termen. Ze bieden stuk voor stuk een goede gebruikerservaring en een breed aanbod van diensten en producten. Om het gat met Bunq te verkleinen adviseert Sia Partners ABN AMRO en ING zich te richten op functionaliteiten, waar Rabobank meer aandacht moet besteden aan de ‘user experience’. Voor wie zich afvraagt waar de andere Nederlandse banken zich bevinden, deze zijn niet meegenomen in het onderzoek.