Corona zorgt voor extra impuls financiële inclusieprogramma Mastercard

30 april 2020 Banken.nl

Betalings- en technologiebedrijf Mastercard wil vaart zetten achter het opnemen van economisch kwetsbare groepen in de digitale economie. Dat doet het Amerikaanse bedrijf vanwege de uitbraak van corona, dat naar eigen zeggen zorgt voor een extra noodzaak. In totaal wil Mastercard voor 2025 1 miljard mensen en 50 miljoen kleine bedrijven toegang gaan geven tot het digitale financiële systeem. Een bijzondere focus ligt op het bieden van oplossingen aan 25 miljoen vrouwelijke ondernemers.

Het streven naar financiële inclusie is onder leiding van de Indiaas-Amerikaanse topman Ajay Banga in de laatste tien jaar tot één van de speerpunten verworden voor Mastercard. Het bedrijf hanteert bovendien een hele brede definitie van financiële inclusie, zo vertelde country manager Arjan Bol een tijdje terug. Dat het geen loze belofte blijkt uit de almaar groeiende hoeveelheid initiatieven. Initiatieven die zich vaak op ondernemers richten. Niet zelden trekt het bedrijf daarbij samen op met banken, zoals vorig jaar met Rabobank

Met de uitbraak van corona is een nieuwe werkelijkheid ontstaan. Mastercard wil daarbinnen zijn verantwoordelijkheid nemen. Dat deed het in de eerste weken al door een donatie van $25 miljoen ter ondersteuning van de COVID-19 Therapeutics Accelerator, een project dat onderzoek doet naar omgang met en een oplossing voor corona. 

Het behoeft verder geen uitleg dat corona een enorme dreun is voor de economie en bijna alle bedrijven die daarin actief zijn. Dat is zowel in Nederland als in alle andere landen het geval. Mastercard investeert de komende jaren daarom $250 miljoen in financiële, technologische, product- en dienstenondersteuning van kleine bedrijven in markten waarin de Amerikaanse gigant actief is. Mastercard acht de investering nodig voor de vitaliteit van bedrijven en de financiële zekerheid van hun werknemers.

Meer dan filantropie

"Als we op een duurzame manier willen herstellen van deze wereldwijde crisis, moeten we ervoor zorgen dat we iedereen betrekken. Mensen toegang geven tot de digitale economie is daar een cruciaal onderdeel van”, zegt Ajay Banga, nog enige maanden de CEO bij Mastercard. “Dit is zoveel meer dan filantropie. Dit is een kans om een commercieel duurzame en schaalbare sociale impact te ontwikkelen met overheden en de particuliere sector - en om dit te doen op een manier waarop iedereen de vruchten kan plukken.”

Nieuws

×

Meer nieuws over