Mastercard bevordert samen met SumUp digitale betaalacceptatie kleine ondernemers

07 augustus 2019 Banken.nl 3 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Mastercard en betaaldienstverlener  SumUp zetten samen stappen ter bevordering van de acceptatie van digitale betalingen bij kleine Europese ondernemers in. Beide bedrijven willen deze groep nieuwe middelen geven om kaartbetalingen te accepteren, onder meer door de introductie van speciaal ontworpen en op kleine ondernemers toegespitste betaalterminals. 

Het betaalproces vormt een essentieel onderdeel van de winkelbeleving van consumenten, zowel online als in de echte wereld. In Nederland is het inmiddels bijna niet meer voor te stellen om ‘nee’ als antwoord te krijgen als iemand zijn pinpas of wearable trekt om af te rekenen. Maar Europees gezien valt er nog het nodige te winnen bij de acceptatie van digitale betalingen. Daarbij gaat het hoofdzakelijk om kleine ondernemers, die niet altijd hebben kunnen of willen investeren in betaalapparatuur. Betalings- en technologieconcern Mastercard start een samenwerking met betaaldienstverlener SumUp uit het VK om kleine ondernemers juist hierin de helpende hand te bieden. 

Meerdere voordelen

De samenwerking heeft betrekking op ondernemers uit maar liefst 27 Europese landen, waaronder dus ook Nederland. Volgens Mastercard vormt cash geld nog altijd een aanzienlijk aandeel van het totaal aantal betalingen. Ten opzichte van cash geld heeft digitaal geld volgens de Amerikaanse echter meerdere voordelen, zoals transportkosten, stortingskosten, meer veiligheid tegen overvallen of valse bankbiljetten. Voor kleine bedrijven is het niet altijd even eenvoudig om de overstap te maken en ook weet een deel niet eens dát ze geld kunnen besparen door over te stappen op digitale betalingen. 

“We zijn zeer verheugd te gaan samenwerken met SumUp, een innovatieve en toonaangevende speler in het aanbieden van betaalapparatuur voor het mkb”, stelt Jason Lane, Executive Vice President, Market Development. “De omvang van deze samenwerking zal de acceptatie van elektronische betalingen in Europa aanzienlijk bevorderen. Micro-, kleine en middelgrote bedrijven vormen de ruggengraat van de Europese economie. Dit initiatief zal hen helpen hun klanten beter van dienst te zijn door verschillende betalingsmogelijkheden te bieden. Ik kijk er dan ook naar uit deze samenwerking in de toekomst verder uit te breiden.” 

Naast eerdergenoemde voordelen op het gebied van minder kosten en meer veiligheid is er volgens Mastercard ook commercieel voordeel te halen voor kleine bedrijven, door ook digitale betalingen te accepteren. Deze bedrijven zouden tot 60% omzetgroei kunnen realiseren, doordat zij het klanten makkelijker maken om te betalen. Immers, consumenten zijn niet gebonden aan het bedrag wat ze op dat moment toevallig op zak hebben. En het is inmiddels zo dat veel consumenten in binnen- en buitenland überhaupt geen cash geld meer op zak hebben. 

Kloof dichten

SumUp stelt dat er sprake is van het feit dat kleinere bedrijven nooit echt goed op de radar van betaaldienstverleners hebben gestaan. “Er is een kaartacceptatiekloof zichtbaar die is ontstaan doordat kleinere bedrijven van oudsher niet goed worden bediend door traditionele betalingsproviders. 10% van de bevolking zou kaartbetalingen moeten kunnen accepteren, maar slechts ongeveer 1% doet dat. Met de samenwerking tussen SumUp en Mastercard wordt deze kloof gedicht.”