ABN AMRO coulant voor klanten die moeite hebben met hypotheeklasten door corona
ABN AMRO heeft aangekondigd een tijdelijke uitstel van betaling te verlenen aan klanten die wegens de uitbraak van het coronavirus moeite hebben hun maandelijkse hypotheeklasten op te hoesten. Een significante groep Nederlanders komt mogelijk al binnen enkele weken in acute liquiditeitsproblemen. De bank kan nog niet volledig in detail treden over de plannen, omdat nog niet exact duidelijk is om wie het gaat. ING en Rabobank hebben zich nog niet concreet uitgesproken over dergelijke plannen.
Het zullen voornamelijk ondernemers, zzp’ers en mensen met een nulurencontract zijn bij wie de kasstroom tijdelijk gaat verminderen of zelfs opdrogen. Het kabinet heeft zich weliswaar ruimhartig opgesteld, maar het is tamelijk optimistisch dat alle financiële regelingen al voor het einde van deze maand of volgende maand uitgevoerd zijn. Intussen wordt – naast andere vaste lasten als gas, water en licht – de hypotheek wel gewoon geïnd. Dat is voor menig Nederlander al snel een kwart van het maandelijkse budget. ABN AMRO wil zzp’ers en mensen met een nulurencontract tegemoet komen door uitstel van betaling aan te bieden.
“De impact van de uitbraak van het coronavirus op Nederland en op de wereld is enorm”, zegt topman Kees van Dijkhuizen, die in zijn allerlaatste weken bij ABN AMRO nog een flinke crisis voor zijn kiezen krijgt. “Allereerst treft het virus de mensen die ermee besmet raken en hun naasten. Daarnaast worden ook bedrijven geraakt en hebben de beurzen de afgelopen week grote verliezen laten zien.”
Van Dijkhuizen geeft aan dat banken in deze crisis juist een deel van de oplossing zijn, in tegenstelling tot de financiële crisis van ruim tien jaar geleden. Ook geeft hij kennis van een gewijzigde opvatting van de rol die banken spelen ten opzichte van toen. “Als bank hebben we een belangrijke maatschappelijke rol. Wij moeten ervoor zorgen dat u over uw geld kunt blijven beschikken, uw betalingen en beleggingen kunt blijven doen en leningen kunt blijven afsluiten.”
Organisatorische uitdaging
“We willen de consumenten met een nulurencontract of zzp’ers helpen. Ze kunnen aan het einde van de maand last krijgen om hun hypotheek of afgesloten krediet af te lossen.” Van Dijkhuizen kan nog niet exact zeggen hoe en wanneer de regeling praktijk wordt. In de eerste plaats omdat daar grote organisatorische en technische uitdagingen bij om de hoek komen kijken. “Hoe kun je een regeling invoeren waar iedereen die het nodig heeft behoefte aan heeft, maar voor ons toch behapbaar blijft om technisch snel uit te voeren? We kijken daarom ook naar de technologie om dit te doen.”
ABN AMRO is de eerste grote bank die concreet aangeeft zulke maatregelen te willen treffen. ING en Rabobank houden zich nog enigszins op de vlakte. ING geeft aan dat er al regelingen bestaan voor klanten in financiële problemen, waar ze gebruik van kunnen maken. Rabobank zegt momenteel te onderzoeken wat ze kunnen doen.