Rabobank: Starter vindt zichzelf zeer vernieuwend

02 mei 2014 Banken.nl

Niet minder dan 55% van de startende ondernemers in Nederland is een ontplooier. Nog eens 35% is een jager. Dat blijkt uit onderzoek van MKB Nederland en Rabobank onder 2.500 starters, dat in het kader The Next Entrepreneur 2014 is uitgevoerd door Motivaction. Beide ondernemerstypen zijn sterk gericht op vernieuwing, maar waar voor de jager status en succes belangrijk zijn, zoekt de ontplooier het meer in samenwerking, zelfontplooiing en plezier in het werk.

Netwerk collega-ondernemers belangrijk

Met name een goed netwerk met ervaren collega-ondernemers is voor starters van belang, onderstreept het onderzoek. Andere ondernemers blijken voor starters zelfs de belangrijkste bron van advies (49,4%) bij het maken van een bedrijfsplan. Ook als het gaat om marketing en financiën is de kennis en kunde van collega-ondernemers zeer gewenst (39% en 36% zien ondernemende collega’s hier als belangrijkste informatiebron).

Planmatige aanpak

De starter anno 2014 komt goed beslagen ten ijs, zo blijkt uit het onderzoek. Het overgrote deel van de ondervraagden werkt sterk vanuit een visie en heeft een goed idee waar ze heen willen. 77% heeft die visie vertaald in een uitgebreid bedrijfsplan en nog eens 19% is van plan dat nog te gaan doen. Voor veruit de meeste ondernemers (84%) is het bedrijfsplan in de eerste plaats een hulpmiddel om de focus te behouden. Ruim 65% heeft een financieel plan opgesteld. Een iets hoger percentage (72%) heeft ook een marketing- en communicatieplan of is daar nog mee bezig.

Rabobank - Young Professionals

Internet belangrijkste medium

Internet is voor starters hét medium om hun onderneming onder de aandacht te brengen. Bijna 95% zegt internet daarvoor in te zetten, bijna 90% noemt ook de sociale media. Zo’n 65% gebruikt toch ook de ‘ouderwetse’ folder en flyer.

Uniek product

Gevraagd naar hun onderscheidend vermogen zegt meer dan de helft (53%) van de starters dat zij een uniek product/dienst hebben. De meeste ondernemers (73%) vinden zichzelf onderscheidend omdat zij producten of diensten toegankelijk maken voor nieuwe doelgroepen.

Drijfveren

Gekeken naar de drijfveren van de starters noemen de onderzoekers het percentage jagers (35%) en ontplooiers (55%) opvallend hoog. Het BusinessLocus-model van Motivaction onderscheidt zes ondernemerstypen, maar de andere vier (pragmatici, experts, hoeders en einzelgängers) scoren nauwelijks onder de ondervraagden. Ter vergelijking: in het mkb behoort slechts 4% tot de jagers en 34%  tot de ontplooiers.

The Next Entrepreneur

MKB-Nederland en Rabobank zijn in 2012 met The Next Entrepreneur gestart om het ondernemerschap te stimuleren en vooral te ondersteunen. De eerste winnaar van de verkiezing werd Annefrid Imenkamp van het Amsterdamse bedrijf Chocstar. Afgelopen november won Erik Recter, eveneens uit Amsterdam, met de Kidswatcher, een polshorloge waarmee ouders te allen tijde hun kinderen kunnen vinden.

Nieuws