Heleen Crielaard vertrekt als marketingdirecteur bij Rabobank

30 september 2019 Banken.nl 3 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Rabobank neemt per eind oktober afscheid van Heleen Crielaard. Crielaard (52) was dertien jaar lang actief bij de Rabobank, op het snijvlak van marketing en communicatie. Ze was onder meer verantwoordelijk voor het sponsorbeleid van de bank en later voor alle externe communicatie. Momenteel is ze marketingdirecteur voor de particuliere activiteiten. Crielaard zegt toe te zijn aan een nieuwe uitdaging. 

Het komt niet heel vaak voor dat voormalig topsporters het ook ver schoppen in het bedrijfsleven, optredens als ‘motivational speaker’ uitgezonderd. Crielaard is de uitzondering op de regel. Ze is voormalig topvolleybalster en speelde een respectabele 139 interlands voor het Nederlands team, onder meer op de Olympische Spelen van 1992 in Barcelona. In 2006 trad ze in dienst bij de Rabobank, als hoofd sponsoring. Ze zou dertien jaar blijven, een periode die ze verdeelde over diverse leidinggevende posten

Hoofd sponsoring

Toen Crielaard in 2006 begon als hoofd sponsoring zag de wereld er wel wat anders uit dan nu. In die jaren besteedde Rabobank veel meer geld aan sponsoring dan tegenwoordig. Rabobank was hoofdsponsor van de Rabobank-wielerploeg, één van de rijkste ploegen die er toen rondreden. Krap een jaar later barstte de eerste grote bom, met het uit de Tour de France zetten van Michael Rasmussen. De Deen leek Rabobank voor het eerst de eindoverwinning te bezorgen, maar werd door de ploegleiding uit de Tour gezet nadat uitkwam dat hij gelogen had over zijn ‘whereabouts’. 

Heleen Crielaard vertrekt als marketingdirecteur bij Rabobank

Crielaard was in die jaren regelmatig te zien op televisie, als het weer eens ging over de connectie tussen georganiseerde doping en Rabobank. De bom barstte uiteindelijk definitief in 2012, na een rapport van anti-dopingagentschap USADA. Rabobank nam afscheid van het topwielrennen. De ploeg zelf kende enkele magere jaren, maar is nu weer toonaangevend onder de naam Jumbo-Visma. 

Over die periode zegt Crielaard in een buitengewoon interessant interview met Sportknowhowxl: “Je sponsort altijd om een positieve impact te hebben op je merk en dat werd steeds moeilijker. Als de Rabobank-coureurs wonnen, dan kwam het in de ogen van het publiek door doping en als ze verloren dan kwam het omdat de sponsor ze had verboden doping te gebruiken. We konden het op een gegeven moment ook niet meer goed doen en dan houdt het op.”

Naast wielrennen was Rabobank ook een belangrijke sponsor van het hockey en de paardensport. In het hockey is de bank dat nog steeds, hoewel minder prominent dan voorheen. Tegenwoordig ligt de nadruk meer op de ondersteuning van breedtesport, om de maatschappelijke positie beter zichtbaar te maken. Dat doet de bank onder meer door sponsoring van TeamNL en NOC-NSF.

Tijd voor iets nieuws

Terug naar Crielaard weer. Ze heeft besloten de bank per 1 november te verlaten. Wat ze exact gaat doen is nog niet bekend, maar wel geeft ze aan toe te zijn aan iets nieuws. “Rabobank is een prachtig bedrijf waar ik met veel plezier heb gewerkt en veel kansen heb gekregen om telkens weer iets nieuws te doen en door te groeien. Maar na 13 jaar is het tijd voor iets nieuws, waar ik weer met volle passie en energie in kan duiken”, aldus Crielaard.

Bij Rabobank betreurt men logischerwijs het vertrek van Crielaard. De bank geeft aan afscheid te moeten nemen van een ‘markante persoonlijkheid, vakvrouw én bovenal een gewaardeerd teamlid’. “Door haar energie en vakmatige passie heeft Heleen veel voor de bank gerealiseerd, zowel op inhoudelijk vlak, als bij de ontwikkeling en begeleiding van de volgende generatie marketing en communicatie professionals.”