Drie manieren voor banken om zich te onderscheiden van fintechs

09 september 2019 Banken.nl 5 min. leestijd
Meer nieuws over

In een wereld waarin digitale transformatie het gesprek van de dag is, is het niet gek dat traditionele bedrijven vaak al bijna worden afgeschreven. Maar het onderschatten van de gevestigde kan een dure misrekening zijn. Met tientallen jaren ervaring, branchekennis, innovatie- en overlevingsdrang hebben zij hun waarde al ruimschoots bewezen. Dat geldt ook – mogelijk zelfs nog meer – voor banken. Aan het woord is Ramesh Ramani,  Head of Banking & Financial Services Europe bij IT-dienstverlener Cognizant. Hij bespreekt drie manieren voor banken om zich te onderscheiden van fintechs. 

Hoewel startups maar al te graag concurreren met de gevestigde orde, zijn ze zeker niet altijd de betere keuze voor een klant. Wie op zoek is naar een bank of een andere financiële instelling let op een aantal zaken: veiligheid, privacy, gebruiksvriendelijkheid en innovatie. Op deze punten kunnen traditionele banken het verschil maken.

Privacy & veiligheid

Hoewel digitale betaaloplossingen zoals wallets veilig zijn, zijn ze niet uitgesloten van risico’s. Wanneer het mobiele apparaat gestolen wordt en niet beschermd is met een wachtwoord, is de toegang tot bankrekeningen of creditcards vrij eenvoudig. Daarnaast kunnen door scraping en malware laptops, mobiele telefoons en microfoons eenvoudig worden geïnfiltreerd. 

Ramesh Ramani, Head of Banking & Financial Services Europe - Cognizant

Die methodes zijn inmiddels zeer geavanceerd. Zo kunnen toetsaanslagen en locaties worden gevolgd en wachtwoorden worden achterhaald. Bovendien zijn veel fintechs onderdeel van de infrastructuur van een bedrijf geworden, omdat zij bijdragen aan kostenbesparingen, expertise en mogelijkheden. Als verlengstuk van de organisatie wordt hen dan ook vaak gevoelige informatie toevertrouwd. Helaas stelt het Ponemon Institute dat externe organisaties betrokken zijn bij 42% van alle datalekken.

Wel of geen contant geld?

Betalen moet snel en makkelijk zijn. Daarom gaat bij een deel van de mensen nog steeds niets boven contant geld. In Nederland gebeurt 45% van de aankopen nog steeds met contant geld. Er is steeds meer weerstand tegen cashless systemen, die door velen als discriminerend worden gezien jegens ouderen en mensen zonder bankrekening. Amazon's Go winkel in New York is onlangs gedwongen om weer contant geld te accepteren in hun cashless store 

De volledige verdringing van contant geld als transactiemiddel is nog lang niet in zicht. Bedrijven moeten zich bewust zijn van de verschillende behoeften binnen de diverse klantsegmenten. Voor degenen die wel graag digitaal betalen worden betalingen via banken in rap tempo sneller en makkelijker nu Instant Payments wordt uitgerold in heel Europa. In Nederland zijn al meer dan 1 miljoen betalingen via Instant Payments uitgevoerd sinds de invoering hiervan afgelopen februari. En dit gaat nog flink stijgen, aangezien meer en meer verschillende banken in Europa gebruik gaan maken van directe snelle betalingen.

Innovatie

Het feit dat een bank al lang bestaat, betekent niet dat deze niet innovatief kan zijn. Naast de basisfuncties die door alle financiële instellingen worden aangeboden – betalen, sparen, verzekeren – beschikken veel banken over verschillende nieuwe functies. In plaats van regelgeving zoals PSD2 als een bedreiging te zien, kunnen banken zelf innoveren door PISP- en AISP-diensten aan te bieden. Hiermee kunnen zij data van een rekeninghouder ingezien, of zelfs betalingen mee verrichten. Denk hierbij aan het uitrollen van boekhoudtools of andere zakelijke oplossingen. Zo worden ze zelf een zogenaamde one-stop solution provider voor hun klanten – oftewel: klanten kunnen voor al hun financiële behoeften nog steeds bij banken terecht. 

Het feit dat een bank al lang bestaat, betekent niet dat deze niet innovatief kan zijn.

Veel traditionele banken zijn alert en agile en zorgen ervoor dat hun digitale betalingsaanbod minstens gelijk opgaat met dat van de grote techbedrijven, met wie ze soms zelfs samenwerkingen aangaan. Een klant kiest in het geval van gelijk aanbod eerder voor de bank die ze al kennen en vertrouwen, dan voor een digitale tech-reus, een kleine uitzondering voor millennials daargelaten. Continu investeren is een must, alleen zo worden de digitale producten steeds beter. Daarbij moeten banken niet vergeten dat ze nog altijd een flinke voorsprong hebben met hun eigen sterke punten, namelijk de vertrouwensfactor en het volledige 360-graden klantbeeld.  

Europese banken lijken het tij te keren en zien nieuwe zakelijke kansen. Sommigen willen zelfs de kar trekken in de digitale PSD2-revolutie in plaats van PSD2-compliance te zien als een ‘moetje’. Naast de implementatie van de verplichte API-interfaces, benutten veel banken de nieuwe regelgeving om nieuwe betalingsprocessen op te bouwen, kennis en kunde aan het portfolio toe te voegen en de organisatiestructuur rondom dataverzameling en -analyse aan te passen. Banken zijn nog lang geen verleden tijd.