HSBC, JP Morgan en Goldman Sachs sterkste merken

02 oktober 2013 Banken.nl 1 min. leestijd

6 banken – HSBC, J.P. Morgan, Goldman Sachs, Citi, Morgan Stanley en Santander – behoren volgens Interbrand tot de top 100 waardevolle merken ter wereld. Apple, Google en Coca Cola mogen zich van alle bedrijven wereldwijd de sterkste merken noemen.

Sinds 2000 meet Interbrand ieder jaar de merkwaarde van grote organisaties. De 100 bedrijven met de hoogste brand value worden opgenomen in de ‘Best Global Brands’ ranking. Om in de top 100 te komen moeten de merken aan een lange lijst van criteria voldoen. Een paar kenmerkende voorbeelden. Een merk moet wereldwijd van aard zijn en moet geografische en culturele grenzen overstijgen. Het merk moet zijn verbreid binnen de gevestigde economische centra van de wereld, en moet een aanwezigheid hebben verworven in de grootste toekomstige markten. Bovendien, tenminste 30% van de omzet moet behaald worden buiten het thuisland van het merk.

Sterkste bankmerken

Net Present Value van Brand Earnings

Om de waarde van een merk te meten, de zogenaamde Net Present Value of Brand Earnings, keken de onderzoekers naar drie factoren: de competitieve sterkte van het merk, de rol die het merk speelt in de koopbeslissing, en de financiële resultaten van de merkproducten en -diensten.

Best Financial Services Brands

6 banken

In the top 100 staan 11 financiële instellingen, variërend van banken tot verzekeraars en creditcard-maatschappijen. HSBC is met een #32 positie de hoogst genoteerde bank. De Britse bank wordt gevolgd door zakenbanken J.P. Morgan en Goldman Sachs. Ook Citi, Morgan Stanley en Santander hebben een plek weten te bemachtigen in de prestigieuze ranking.