Rabobank zet in op groei in groot zakelijk segment

06 augustus 2013 Banken.nl 2 min. leestijd
Profiel

Rabobank wordt doorgaans gezien als vooraanstaande bank in Nederland en wereldwijd als gespecialiseerde food & agribank. De bank heeft echter ook duidelijke ambities om een leidende wholesale bank te worden voor bedrijven die internationaal actief zijn. Sipko Schat, lid van de raad van bestuur en verantwoordelijk voor de grootzakelijke ambities en activiteiten, geeft tekst en uitleg.

“We willen de strategische zakelijk partner zijn voor de grote zakelijke klanten in de sector. Als nummer één in de Nederlandse grootzakelijke markt en wereldwijd leidende food & agribank moeten we immers de internationale uitbreidingsplannen van onze klanten kunnen ondersteunen.”

“De tijd is er rijp voor”, stelt Schat.“ We hebben onlangs laten zien dat we beter dan onze concurrenten in staat zijn om het zware weer, waar de financiële markten in verkeren, het hoofd te bieden. En dat allemaal door wereldwijd bewezen inspirerend leiderschap binnen de food & agrisector, een netwerk dat toegevoegde waarde biedt en de juiste expertise om zakelijke klanten te helpen hun uitbreiding over de grenzen te stimuleren.”

De Rabobank wil er voor klanten zijn op de lange termijn, lokaal, nationaal en internationaal, door passende, innovatieve producten en diensten te bieden die financiële markten, handel en bedrijfsfinanciering omvatten. Hierbij worden ze ondersteund door gespecialiseerde dochterondernemingen zoals leasingspecialist De Lage Landen.

Rabobank - Zakelijke markt

Lange termijn centraal

“Bij duurzaam markleiderschap staat het ontwikkelen van lange termijn relaties centraal”, legt Schat uit. “En ik ben er van overtuigd dat we onszelf van andere marktspelers moeten onderscheiden om dat te kunnen verwezenlijken. Rabobank heeft een schat aan kennis in huis, of het nu gaat om economisch onderzoek of aandelenanalyse. Om deze kennis volledig te kunnen benutten, moeten we de continuïteit van onze relaties met klanten weten te waarborgen. Ik probeer zelf drie tot vier keer in de week klanten te spreken. Zulk regelmatig contact maakt bij al deze klantrelaties een groot verschil.”

“Tijdens de kredietcrisis hebben we onze belangrijkste klanten onze steun en betrokkenheid getoond. Dit heeft de band met hen versterkt, en we hopen dat deze relaties nog lange tijd zo sterk zullen blijven. Als we verder willen, moeten we deze relaties uitbouwen”, aldus Schat. Dat kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door klanten uit te nodigen voor rondetafelconferenties, ze te ontvangen tijdens maatschappelijke evenementen of ze culturele evenementen te laten bijwonen. “We moeten ervoor zorgen dat we de belangen van onze klanten, binnen hun Europese en mondiale uitbreidingstraject, voorop blijven stellen. Onze regionale aanwezigheid is een pluspunt waar onze klanten veel waarde aan hechten, en juist onze lokale-nationale-internationale dienstverlening is onze grote kracht.”