Online betaaldienst iDEAL krijgt nieuw gezicht

18 december 2020 Banken.nl 3 min. leestijd

Online betaaldienst iDEAL krijgt een nieuw gezicht, zowel in figuurlijke als in letterlijke zin. Merkeigenaar Currence gaat de komende jaren enkele miljoenen investeren in het inmiddels vijftien jaar oude maar nog steeds mateloos populaire concept. Om de sterke marktpositie te behouden is modernisering nodig, zeker nu allerlei nieuwe spelers zich aandienen. Daniël van Delft komt over van Visa om deze transformatie te leiden en is daarmee de opvolger van huidig CEO Piet Mallekoote.

De oprichting van iDEAL in 2005 bleek een welgemikt schot in de roos. De opkomst van e-commerce – en later ook m-commerce – maakte van iDEAL met afstand de meest gebruikte online betaalmethode. Afgelopen jaar was voor iDEAL uiterst succesvol, vanwege de vlucht van online winkelen als gevolg van Covid-19. Voor veel Nederlanders staat de dienst synoniem voor betrouwbaarheid en eenvoud. Dat is op zichzelf een mooie blijk van waardering, maar het zorgt niet automatisch voor klantloyaliteit tot in lengte van jaren. 

Markt verandert

De markt voor betaaldiensten is sinds 2005 fors veranderd, vooral de laatste jaren gaat het snel onder invloed van bigtech-ondernemingen als Apple en Google. Deze ontwikkelingen hebben merkeigenaar Currence aangezet om te gaan investeren in vernieuwing. ABN AMROING en Rabobank vormen gedrieën de aandeelhouders van Currence en hebben met de investering ingestemd. 

Een streven voor de toekomst is om betaaldienstverleners en acceptanten makkelijker aan te laten op iDEAL. Nu is dat onderhuids nog een wirwar van allerlei verbindingen, dit wordt gecentraliseerd. Vanwege deze meer gecentraliseerde aanpak wordt het ook eenvoudiger om nieuwe proposities toe te voegen, waarbij gedacht kan worden aan gespreid betalen of misschien het sterk in populariteit toenemende ‘nu kopen, later betalen’. 

Bovenstaande zaken zullen consumenten niet direct heel snel in het oog vallen. Waar dat wel het geval is een nieuwe functionaliteit om snel via iDEAL te bestellen. Daarbij kunnen alle klantgegevens die nodig zijn voor een soepele bestelling en levering, automatisch worden doorgegeven aan de webwinkel. Bovendien wordt de voorkeursbank voor iDEAL-betalingen van de klant onthouden. 

Het moge duidelijk zijn dat er het nodige gaat veranderen en dat lijkt een mooi moment om ook aanpassingen door te voeren in de leiding van Currence. Sinds 2005 staat Piet Mallekoote – ook bekend als CEO van Betaalverening Nederland – aan het hoofd van Currence. “Samen met de aangesloten banken en betaalinstellingen hebben we iDEAL tot de meest succesvolle online betaalmethode van Nederland gemaakt”, zegt Mallekoote. “Ook in vergelijking met online betaalmethodes in andere landen is iDEAL ongekend succesvol. Met deze investering in innovatie en uitbreiding is een lang gekoesterde wens in vervulling gegaan om iDEAL toekomstvast te maken.”

Daniël van Delft nieuwe CEO

Daniël van Delft wordt het nieuwe gezicht van Currence. Van Delft komt over van creditcardgigant Visa, waar hij jarenlang Country Manager Nederland was. Als zodanig heeft hij veel expertise opgebouwd op het vlak van innovatie in het betalingsverkeer. Van Delft toont zich vereerd met het vertrouwen dat Currence in hem uitspreekt. 

“Samen met de huidige en met nieuwe medewerkers zullen we iDEAL klaarstomen voor de toekomst. Onze plannen zijn ambitieus, maar we bouwen voort op het solide fundament dat Piet heeft gelegd. Ik heb er alle vertrouwen in dat we samen met de deelnemers in het iDEAL ecosysteem onze vooraanstaande positie weten te verstevigen en verder uit te bouwen”, aldus Van Delft.