Ralph Hamers: Banken als spoorrailleverancier of als trein

12 april 2016 Banken.nl 3 min. leestijd
Profiel

Banken staan voor een fundamentele keuze: de spoorrails leveren, of de trein zijn die erop rijdt. Dat stelde Ralph Hamers, CEO van ING, onlangs tijdens Money20/20 Europe, een van de grootste evenementen op het gebied van payments en innovatie in de financiële dienstverlening. Met deze metafoor verwijst de topman naar de twee manieren waarop traditionele banken kunnen concurreren met opkomende FinTech-bedrijven: efficiënte processen met lage kosten, of het leveren van een onderscheidende klantbeleving.

Van 4 tot 7 april 2016 vond Money20/20 Europe plaats in Kopenhagen, een van de grootste evenementen ter wereld dat zich focust op payments en innovatie in de financiële dienstverlening op het gebied van onder meer mobile, retail, marketing, data en technologie. Op het evenement kwamen ruim 3.000 bezoekers af, waarvan ongeveer een op de drie met een CEO-functie. 53% van de aanwezigen werkt voor grote tot middelgrote bedrijven, terwijl de overige 47% startups en het kleinbedrijf vertegenwoordigen. Met deze mix van corporates en (FinTech-)startups is het evenement naar eigen zeggen “essentieel om visie omtrent disruptieve manieren waarop bedrijven en consumenten geld lenen, uitgeven en beheren te ontwikkelen”.

Rails leveren, of trein rijden
Naast tal van banken en financiële dienstverleners uit het buitenland, was ook de Nederlandse bankensector goed vertegenwoordigd op Money20/20. Alle drie de grootbanken – ABN AMRO, ING, en Rabobank – woonden het evenement bij. Ralph Hamers, CEO van ING, leverde een inhoudelijke bijdrage als keynote spreker op het evenement. Hamers sprak over de manier waarop traditionele banken omspringen met de opkomst van de FinTech-sector.

Volgens de CEO hebben klanten banken niet langer nodig om te kunnen bankieren. Flexibele, digitale FinTech-bedrijven bieden steeds meer diensten aan die daarvoor alleen door banken geleverd werden, maar doen dat in een digitale, klantvriendelijke en vaak goedkopere vorm. Banken zijn daarom gedwongen om te innoveren, volgens Hamers, als zij bij willen blijven bij de innovatieve nieuwe uitdagers: “In de toekomst zou er weleens geen plek meer kunnen zijn voor banken zoals we die momenteel kennen.”

“Om deel uit te maken van het toekomstig bankieren, moeten banken een fundamentele keuze maken: de spoorrails leveren, of de trein zijn die erop rijdt”, vervolgt Hamers. Traditionele banken moeten zich of toeleggen op het realiseren van “uiterst efficiënte processen tegen de laagst mogelijke kosten en gefocust op efficiënt balance sheet management” (het leveren van de spoorrails), of alles doen “voor het leveren van een onderscheidende klantbeleving” (zelf de trein zijn die op die rails rijdt).

In het kader van zijn Think Forward-strategie wil ING zelf de trein zijn die op de rails rijdt, en klanten de bankbeleving bieden “waarbij ze gehecht raken aan ons als hun bank.” Hamers: “Om hierin te slagen, moeten we een ‘agile’ manier van werken ontwikkelen, flexibel zijn, en continu innoveren. Fintechs kunnen hierbij onze partners zijn, onze vrienden zogezegd, niet onze vijanden.” Benoît Legrand, Head of FinTech bij ING, bevestigt het belang om FinTechs te zien als potentiële partners, en trad met hen in gesprek. Legrand: “We denken hetzelfde, we leren van elkaar en we vullen elkaar aan. We werken momenteel aan een aantal partnerships. En met de ervaringen van deze week, verwacht ik dat er nog vele zullen volgen.”

Hamers sluit af met de opmerking dat hij veel energie heeft gekregen van Money20/20: “Mijn ervaringen daar bevestigen dat onze Think Forward-strategie de juiste is. Maar we moeten het tempo wel opvoeren, omdat het digitaliseringsproces veel sneller gaat dan we eerst dachten.”