Innopay: Mobiel betalen nog niet aantrekkelijk genoeg

12 oktober 2011 Banken.nl 1 min. leestijd
Profiel

Mobiel betalen blijft een hot onderwerp. Alle aandacht voor mobiel betalen roept de vraag op of dit het moment is waarop de mobiele telefoon de portemonnee gaat vervangen in de achterzak van de consument. Volgens het rapport Mobile Payments 2012 – My mobile, my wallet? van Innopay zal dit moment waarschijnlijk nog een tijdje op zich laten wachten, zolang het ontbreekt aan aantrekkelijke proposities voor consumenten en winkeliers.

Download: Mobile Payments 2012 – My mobile, my wallet?

Met de opkomst van smartphones met geavanceerde functies, consumenten die in toenemende mate gehecht zijn aan hun mobiele telefoon en veel nieuwe spelers die de markt betreden, zien de consultants van Innopay duidelijk een verandering in de markt. Het rapport toont aan dat een aantrekkelijke propositie voor zowel de consument als winkelier nog nodig is om een algehele adoptie van mobiel betalen te bereiken. Vooral de behoeftes van en voordelen voor de winkelier blijven vaak onderbelicht. Aanvullende diensten rondom mobiel betalen, zoals bijvoorbeeld loyalty of marketing, zullen hierbij de echte aanjagers zijn.

Het rapport besteedt veel aandacht aan de context waarin mobiele betaling worden gedaan en wat die context betekent voor zowel consument als winkelier. Er wordt onderscheid gemaakt tussen hoogontwikkelde markten, zoals Europa en Noord Amerika, en opkomende markten, zoals Afrika en delen van Azië. In ontwikkelde markten met een goede bestaande financiële infrastructuur moet mobiel betalen aan gebruikers toegevoegde waarde bieden om een kritieke massa te bereiken: het moet makkelijker, goedkoper en veiliger zijn dan bestaande betaalmethodes en aantrekkelijkere diensten bieden. In opkomende markten, waar veelal een goede bancaire infrastructuur ontbreekt, heeft mobiel betalen de potentie om een infrastructuur te bieden aan populaties die het nu meestal zonder bank of bankrekening moeten stellen. Aangezien in deze landen de gebruikte mobiele telefoons veelal technisch minder krachtig zijn, zullen mobiele betaaloplossingen hier een ander karakter moeten hebben.