5 belangrijkste IT-trends voor banken in 2015

11 mei 2015 Banken.nl 5 min. leestijd
Meer nieuws over

Financiële IT-provider CDW Financial Services heeft de top 5 financiële IT-trends voor 2015 in kaart gebracht. De belangrijkste thema’s zijn Innovatie, Compliance, Risk Management & Cybersecurity, Mobile en Customer Experience.

Met de toenemende digitalisering in de financiële sector en de FinTech-revolutie in volle gang worden IT en de trends op dit gebied steeds belangrijker voor banken en andere financiële instellingen. Reden voor CDW Financial Services, een grote IT-dienstverlener voor de financiële sector om de 5 belangrijkste IT-trends voor banken in 2015 in kaart te brengen. Verschillende bronnen werden aangehaald om de lijst op te zetten, waaronder onderzoeken en data van consultancykantoren PwC, Capgemini en KPMG.

Innovaion is a critical factor for sustainable succes

Innovatie
Vernieuwen is een belangrijk thema voor financiële instellingen. Innovatieve nieuwe spelers op de markt dwingen banken steeds meer om over vernieuwing van hun diensten, systemen en productenaanbod na te denken. Uit onderzoeksresultaten van Finextra Research bleek eerder dan ook dat 80% van de banken in de komende vijf jaar zijn kernsystemen wil vervangen om up to date te blijven. Ook CDW Financial Services onderkent innovatie als een van de belangrijkste IT-trends voor 2015. Zo bleek uit een surveyonderzoek van PwC dat 87% van de CEO’s in de bankensector innovatie belangrijk of zelfs zeer belangrijk acht. 35% wil de technologische infrastructuur verbeteren en 43% van de Amerikaanse bankiers gelooft dat technologische uitdagingen een van de belangrijkste stimulators van verandering zal zijn in hun organisatie.

Regulatory compliance threatens to hinder profitability

Compliance
Een tweede belangrijke trend is het voldoen aan wet- en regelgeving op IT-gebied. Sinds het uitbreken van de crisis zijn banken onderworpen aan strengere wet- en regelgeving, maar volgens veel banken is dit juist een potentieel risico voor het herstel. Recent schreef ook Jamie Dimon, de CEO van JPMorgan Chase, in zijn jaarlijkse aandeelhoudersbrief dat de strengere regelgeving de volgende crisis erger zal maken. Volgens de bronnen van CDW ziet dienovereenkomstig 68% van de CEO’s compliance als een van de grootste zorgen van hun bank, waarbij 79% de hoge nalevingskosten ziet als negatief effect voor de winstgevendheid van hun organisatie.

Better Risk Management and cybersecurity start with IT investments

Risk Management & Cybersecurity
Wereldwijd stijgen de kosten als gevolg van digitale fraude. Het beter managen van risico’s en verbeteren van de cybersecurity bij banken staat dan ook niet verrassend in de top 5 belangrijkste IT-trends. Hoewel in Nederland de kosten dalen en de cybersecurity aanpak van Nederlandse banken aan populariteit toeneemt in het buitenland, zijn de cybersecurityproblemen bij lange na nog niet de wereld uit. 29% van het management bij banken ziet riskmanagement als een van de belangrijkste kopzorgen en 27% maakt zich ernstig zorgen om de digitale risico’s, waardoor de IT-afdeling naast stafafdeling ook steeds meer dienst doet als beveiligingsfront tegen cyberaanvallen.

Mobile Matters - but deeper engagement is needed

Mobile
Mobiel bankieren en betalen zijn wereldwijd in opkomst. Uit onderzoek van de Federal Reserve blijkt dat in 2014 52% van de Amerikaanse smartphone eigenaren gebruik maakt van mobiel bankieren en design van de mobiel bankieren apps lijkt steeds belangrijker te worden. Uit de ‘Mobiel Bankieren App Vergelijking’ van Banken.nl blijkt dat Nederlandse banken flink investeren in het aantal functies in hun mobiel bankieren apps. Mobile behoort volgens CDW dan ook tot de belangrijkste IT-trends voor de bankensector, gesterkt door de verwachting dat in 2015 meer dan 60% van de consumenten wereldwijd mobiel bankieren apps zal gebruiken.

The customer experience dictages technology investments

Customer Experience
De laatste trend die CDW noemt is de investeringen van banken omwille van customer experience. Zeker met het oog op de stagnerende klanttevredenheid bij retailbanken is het belangrijk om aandacht te besteden aan de klantervaring van de digitale omgevingen van de bank. 60,8% van de CEO’s in de bankensector vindt een klantgericht business model van cruciaal belang, en 33% gelooft dat het vereenvoudigen van de core banking systemen de beste manier is om de klantervaring te verbeteren.