Geen contant geld meer nodig bij terugbrengen aankoop

10 november 2014 Banken.nl 1 min. leestijd
Meer nieuws over

De drie Nederlandse grootbanken waren op individueel niveau al bezig met een aantal initiatieven om retourpinnen mogelijk te maken. De Betaalvereniging Nederland liet afgelopen vrijdag weten dat zowel ABN AMRO, ING als Rabobank het voor hun zakelijke klanten vanaf nu mogelijk maken om Retourpinnen aan te bieden. 

Retourpinnen

Met Retourpinnen krijgen consumenten, die een aankoop terugbrengen naar de winkel, het geld rechtstreeks teruggestort op hun betaalrekening. Een retourpintransactie is alleen mogelijk wanneer de aankoop met een betaalpas of creditcard is betaald. Het maakt daarbij niet uit bij welke bank de consument bankiert. De consument voert zijn pas in, waarna de winkelier een retourpintransactie start. De volgende werkdag is het bedrag bijgeschreven op de rekening. Een retourpinbon met handtekening van de winkelier geeft de garantie dat het bedrag onderweg is.

Contant geld

Minder contant

Om retourpinnen mogelijk te maken sluit de winkelier een contract af met zijn eigen bank. ABN AMRO, ING en Rabobank bieden deze dienst. De verwachting is dat winkeliers in het komende jaar retourpinnen steeds vaker gaan aanbieden aan hun klanten. “Onze leden streven ernaar om het gebruik van contant geld te verminderen door pinnen te stimuleren. Goederen terugbrengen kan vanaf nu ook zonder contant geld. Met retourpinnen zetten we dus weer een stap in de goede richting”, aldus Piet Mallekoote, Algemeen directeur van Betaalvereniging Nederland.

Veilig en handig

Door retourpinnen is er geen contant geld meer nodig bij het terugbrengen van aankopen. Dat biedt voor zowel consumenten als winkeliers voordelen. Zo hoeft een winkelier niet langer grote voorraden contant geld aan te houden en hoeft de consument niet met cash over straat. Dat is veilig en handig. De voorzitter van de stuurgroep betalingsverkeer van Detailhandel Nederland, Jacques Parson, zegt verheugd te zijn: “Retourpinnen is een mooie dienst die de detailhandel aan haar klanten kan bieden. Er is minder contant geld nodig in de winkel. Dat is veiliger voor zowel de winkelmedewerker als de klant.”