ING lanceert nieuwe dienst: Retourpinnen bij IKEA
Sinds begin deze week heeft ING de nieuwe dienst retourpinnen mogelijk gemaakt bij de IKEA. Bij het retourneren van een artikel krijgen klanten hun geld teruggestort middels een omgekeerde pinbetaling, in plaats van dat zij cash in handen krijgen. Zowel handig voor de consument als de winkelier, aangezien er geen contant geld mee gemoeid is. Rabobank was de eerste bank die retourpinnen eerder dit jaar al invoerde en ook ABN AMRO heeft retourpinnen inmiddels omarmd.
Technologische vooruitgang
Anno 2014 is de bankensector volop in beweging. Naast ontwikkelingen op het gebied van wet en regelgeving – denk onder meer aan de invoering van de bankierseed en het strengere bonusbeleid dat vanaf 2015 ingaat – is het toch vooral het jaar van technologische veranderingen. Vooral op betalingsgebied zijn banken volop bezig hun dienstverlening te innoveren. Mobiel bankieren is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven en contactloos betalen moet het betalen van kleine bedragen sneller en eenvoudiger maken. Een voorbeeld van een nieuwe dienst die banken in 2014 hebben ingevoerd is retourpinnen, waarbij klanten bij het retourneren hun geld door middel van een omgekeerde pinbetaling teruggestort krijgen.
Retourpinnen
Niet tevreden over een aankoop? Voorheen kreeg men zijn geld in veel gevallen contant terug, maar tegenwoordig is het mogelijk om via een zogenaamde omgekeerde pinbetaling het geld op de rekening terug te krijgen. De pinpas wordt ingevoerd in de betaalautomaat, vervolgens toetst de verkoper een pincode in en de volgende dag staat het geld op de rekening. Hierbij is het echter wel van belang dat een rekening of aankoop in eerste instantie via een betaalpas betaald is; anders is het niet mogelijk om retour te pinnen.
ING en IKEA
Eerder deze week lanceerde ING de nieuwe dienst bij woonconcern IKEA. Na een geslaagde pilot in IKEA-winkels in Barendrecht en Heerlen heeft ING besloten retourpinnen landelijk in alle IKEA-winkels in te voeren. De pilot verliep naar wens en klanten koppelden terug enthousiast te zijn over het initiatief. “Klanten die artikelen retour brengen, krijgen vaak grote bedragen terug. Retourpinnen is voor hen een groot voordeel want ze hoeven nu niet met cash geld in de portemonnee de deur uit.
"In de pilot in onze winkel in Barendrecht zagen we dat 90% van de retourtransacties die oorspronkelijk met betaalpas waren afgerekend, ook met retourpinnen werden afgerond”, vertelt Jonas Abelsson, Customer Relations IKEA Nederland. ING zal de dienst binnen afzienbare tijd ook bij overige grote retailketens gaan invoeren en volgend jaar ook voor kleinere bedrijven beschikbaar maken.
Rabobank en ABN AMRO
Ook Rabobank en ABN AMRO bieden retourpinnen aan. Rabobank was de eerste bank die de nieuwe dienst begin 2014 lanceerde. Inmiddels heeft ook ABN AMRO het initiatief omarmd. Overigens is het wel zo dat wanneer een bank zijn retourpindiensten aangeboden heeft aan een winkel, iedere betaalpas geschikt is.