Aantal Europese miljonairs gedaald, vermogen wel toegenomen
Het aantal Noord-Amerikaanse miljonairs is het afgelopen jaar flink toegenomen, terwijl Europa en het Midden-Oosten juist met een daling te maken kregen. Dat blijkt uit de nieuwste editie van het World Wealth Rapport van Capgemini.
De analyse toont aan dat het aantal vermogende particulieren wereldwijd met 2,6% groeide in 2024. Met name in de VS was de stijging fors: er kwamen maar liefst 562.000 miljonairs bij, wat het totaal op 7,9 miljoen vermogende Amerikanen brengt.
Tegelijkertijd daalde het aantal miljonairs in Europa juist met 2,1%. Ook in Nederland daalde het aantal miljonairs (licht) met 0,18% tot bijna 335.000 – wel nam hun totale vermogen met 2,3% toe tot €767,5 miljard.
Grote Europese landen als het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland verloren samen tienduizenden miljonairs. Toch groeide het aantal ‘ultra-rijken’ in Europa (mensen met meer dan 30 miljoen dollar aan belegbaar vermogen) met 3,5%. Dat wijst volgens Capgemini op een verdere concentratie van rijkdom aan de top.

“Waar het aantal miljonairs in Europa met 2,1% daalde, bleef de terugval in Nederland beperkt tot 0,2%:”, legt Iben Lambrechts (Managing Consultant bij Capgemini Financial Services) uit. “Het totale vermogen van de Nederlandse miljonairs steeg daarentegen met 2,3%.
2024 kenmerkt zich volgens Lambrechts als een jaar van vermogensconcentratie. “Het zijn vooral de ultra-rijken die hun vermogen verder wisten uit te bouwen, terwijl miljonairs in de lagere vermogensklassen geen groei lieten zien.”
Nieuwe generatie
De Capgemini-onderzoekers wijzen er daarnaast op dat er de komende twintig jaar naar verwachting ruim $83 biljoen aan vermogen wordt overgedragen aan een nieuwe generatie vermogenden.
Een generatie die andere eisen stelt aan vermogensbeheer: meer persoonlijke dienstverlening, digitale platforms en interesse in alternatieve investeringen. Zo zegt 88% van de vermogensadviseurs dat jongere miljonairs meer belangstelling hebben voor bijvoorbeeld crypto en private equity dan de oudere generatie.

De onderzoekers benadrukken dan ook dat vermogensbeheerders er goed aan doen om hun dienstverlening aan te passen. “Denk aan exclusieve services, digitale interactie en expertise in opkomende markten zoals Singapore en de Verenigde Arabische Emiraten. Alleen zo kunnen ze de nieuwe generatie miljonairs aan zich binden.”

