Welten steekt huisstijl in modern jasje: ‘Slash forward’

19 september 2022 Banken.nl 4 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Welten is al dertig jaar een vertrouwd gezicht in de verbinding van professionals aan uitdagende opdrachten en banen in de financiële sector. De groep is inmiddels uitgegroeid tot meer dan 1.000 interim professionals. Twee weken geleden lanceerde de detacheerder een nieuwe huisstijl, website en pay off: ‘slash forward’. Joost van Dijk, Chief Marketing Officer van Welten Groep, geeft toelichting.  

Waarom een nieuwe merkuitstraling voor Welten?

“Omdat we verder gaan dan bemiddelen alleen, was het nodig om ons merk te verfrissen en onze uitstraling in lijn te brengen met onze ambities. We begeleiden finance professionals bij hun carrière en alles wat daarbij hoort. We willen hen laten groeien, laten ontdekken en hun aanpassingsvermogen vergroten zodat ze gewild blijven, vandaag, morgen en later.”

“Door coaching, training en ons netwerk verbinden we gelijkgezinden die de financiële sector willen verbeteren. Op kantoor en bij klanten merken we een enorme positieve en energieke vibe van onze Weltenaren, maar in onze uitstraling zag je dat nog niet zo terug en waren we wat conservatief en voorzichtig”.

Kun je iets vertellen over de nieuwe uitstraling?

“Financiële organisaties zoals banken en verzekeraars veranderen. Niet alleen door middel van andere businessmodellen, maar ook andere rollen, functies en benodigde competenties. De traditionele medewerkers in pak op kantoor verdwijnen, net als de vaste werkplek of werktijd. Het was drie jaar geleden echt ondenkbaar dat onze klant- en hypotheekadviseurs vanuit huis aan het werk zouden zijn en op afstand in alle systemen van de bank werken.”

“Of wat denk je van een betrekkelijk nieuwe rol als CDD-analist, voor het tegengaan van criminele geldstromen? Digital skills en een flinke portie nieuwsgierigheid zijn daar veel belangrijker dan een finance mindset alleen.  Ik denk dat we die nieuwe werkelijkheid goed hebben kunnen pakken in onze commercials, fotografie en brandmovie en die nieuwe bankiers- of verzekeringstalenten een eigentijds gezicht hebben gegeven.”

Waar komt slash forward vandaan?

“In de zoektocht naar de aanscherping van de uitstraling van ons merk, zochten we naar een thema, symbolen en woorden die onze kracht en onze ambitie beter dan nu samenvatten. En het bijzondere is dat we dat symbool al een tijdje met ons meedroegen in ons logo. De roze schuine streep, ook wel de ‘forward slash’ op jouw toetsenbord genoemd, vat alles eigenlijk waar we voor staan samen.”

“Slash forward staat voor ‘in beweging, met kracht vooruit, avontuur en gaan’. Het is YOU/Slash met afwisselende opdrachten en in de coaching, begeleiding en opleiding die we aanbieden. Onze professionals hebben een onbeperkt opleidingsbudget, zodat ze onbeperkt vooruit blijven gaan. Slash forward staat voor wat onze professionals betekenen voor onze klanten: door onze inzet dragen we bij aan de kwaliteit van de financiële sector, een sector die verandert, verbetert en relevant blijft.”

Hoe zag het rebrandings-proces eruit?

“Je start bij alles wat al eens is uitgewerkt of uitgedacht in het verleden. Welten deed al regelmatig onderzoek naar haar positionering. We zijn trots en zuinig op wat is opgebouwd in de afgelopen dertig jaar. Daarop volgden inspiratiesessies met directie, MT, teammanagers en Weltenaren, wat we ‘de brandstorm’ noemden; Kernwaarden, merkeigenschappen, USP’s en ambitie werd spelenderwijs eenduidig samengevat. Vervolgens ga je de creatieve en productiefase in: fotografie, videografie, huisstijl-ontwikkeling.”

“Voor de externe lancering plaatsvond, hielden we een interne lanceerdag waarop we alles presenteerden en met elkaar in werkgroepen nog de laatste punten op de i zetten.  De interim professionals hebben op hun huisadres een rebrandingspakket ontvangen met de definitieve uitstraling , merkgids en nieuwe goodies.”

Joost van Dijk, Welten

“En dan komt het moment dat je live gaat met de nieuwe website en de activering extern plaatsvindt. De komende weken staan we met de nieuwe uitstraling onder andere op digital out of home borden, zijn we met spots te vinden op Spotify en met extra investeringen op relevante platfora en social media kanalen.”

En wat vinden jullie bancaire opdrachtgevers ervan?

“Onze opdrachtgevers reageren positief. Steeds vaker werven we gezamenlijk met gezamenlijke advertentiecampagnes waar beide logo’s op staan. We betrekken ze proactief bij onze verdere professionalisering en bij de uitdagingen die we gezamenlijk hebben op de arbeidsmarkt.”

Doordat we open en transparant communiceren over onze recruitment-inzet en de resultaten op de arbeidsmarkt, weten ze als geen ander dat je je moet blijven aanpassen aan de doelgroep. De eerste resultaten van onze vernieuwde campagnes stemmen dan ook zeer positief.  We garanderen een continue instroom van financieel talent die we, langer dan de branchegemiddelde cijfers, behouden voor de opdrachtgevers en de sector.”