Floryn: 'Vier manieren waarop banken tekortschieten in het kredietproces'

03 juni 2022 Banken.nl 3 min. leestijd

Leningen zijn een belangrijk product voor banken - er wordt veel op verdiend én er is grote vraag naar. Bijvoorbeeld bij ondernemers die een bedrijf willen starten of in een latere fase belangrijke investeringen willen doen. Volgens Floryn kiezen ondernemers er echter steeds vaker voor om niet bij een traditionele bank aan te kloppen, maar bij een online kredietverstrekker. In dit artikel zet Floryn vier redenen uiteen die aantonen dat het traditionele bankwezen tekortschiet in het kredietproces. En dat er dus werk aan de winkel is om dergelijke ondernemers weer binnenboord te krijgen als klant voor zakelijke leningen.

Ten eerste zijn banken volgens Floryn selectief in aan wie ze geld lenen. Niet geheel onterecht. Men wil er immers zo zeker mogelijk van zijn dat ze het geleende geld ook weer terugzien, inclusief rente. Potentiële klanten worden in het huidige proces echter onterecht uitgesloten, omdat banken naar jaarcijfers vragen. Hiermee worden startende ondernemers die hun bedrijf van de grond willen krijgen uitgesloten.

Een groep die vervolgens op zoek moet naar een alternatieve financieringsvorm. Uiteindelijk klopt men bij een kredietverstrekker als Floryn aan, waar het wél mogelijk is om een zakelijke lening zonder jaarcijfers af te sluiten. Als die er wel op kan vertrouwen dat het geld met rente terugkomt, waarom kon je dat als bank dan niet?

Floryn: 'Vier manieren waarop banken banken tekortschieten in het kredietproces'

Stroperig proces

Voor een bankmedewerker is alle administratie die komt kijken bij het rondmaken van een lening volkomen logisch en gebruikelijk. Dat is immers de koninklijke route en zo wordt er gewerkt. Dat kan zo lang je weinig concurrentie te duchten hebt, maar als men elders veel sneller het te lenen geld tot zijn of haar beschikking kan hebben, zoals bij een zakelijk krediet van Floryn, dan is de keuze volgens de kredietverstrekker snel gemaakt.

Die ervaring wordt gedeeld met anderen, wat er weer toe leidt dat de volgende ook bij een andere, snellere kredietverstrekker aanklopt voor een lening. Dat is alle reden voor het bankwezen om het kredietproces nog eens goed onder de loep te nemen. Moet het echt zo stroperig verlopen of kan het toch versneld worden?

Online regelen

In het verlengde van het vorige ligt ook de online dienstverlening. In een wereld waarin steeds meer online geregeld kan worden, maak je het volgens Floryn als bank voor een potentiële klant weinig aantrekkelijk om het online afsluiten van een lening niet mogelijk te maken. Hierin wordt wellicht door banken te veel gedacht aan wat het beste aansluit bij de wensen van de bank zelf en minder bij die van de klant. Dit terwijl je klanten essentieel zijn voor je bestaansrecht, ook in het bankwezen.

Hogere rente

Kredietverstrekkers die zich volledig richten op online dienstverlening hebben vaak een magere organisatie omdat er simpelweg minder personeel nodig is. Banken zijn daarentegen vaak logge organisaties met veel personeel. Dat personeel moet ook betaald worden, en dat vertaalt zich dan ook in de rente. Floryn wijst er op dat de bekendste grote Nederlandse banken een hogere rente rekenen dan andere kredietverstrekkers, terwijl de voorwaarden van de leningen niet wezenlijk verschillen. Het is niet moeilijk om te begrijpen waarom een klant dan voor een andere kredietverstrekker kiest.

De kredietverstrekker concludeert dan ook dat het bankwezen zich de concurrentie van online kredietverstrekkers zeker mag aantrekken, want er zijn voor ondernemers én consumenten genoeg goede redenen te bedenken om bij een andere kredietverstrekker dan een grote bank aan te kloppen voor een lening. Er is voor banken dan ook werk aan de winkel om mee te bewegen met de markt en de potentiële klanten die elders hun heil zoeken weer terug te winnen.