Adyen en Mollie opgenomen in top 100 FinTech Magazine

10 februari 2022 Banken.nl 2 min. leestijd
Profielen
Meer nieuws over

FinTech Magazine heeft het Nederlandse Adyen en Mollie opgenomen in zijn top 100 hoogst gewaarde fintechs wereldwijd. Waar Mollie genoegen moet nemen met plek 49, eindigt Adyen met een vierde plek net buiten de top drie. PayPal, Shopify en Block(Square) eindigen respectievelijk op de eerste, tweede en derde plek.

De redactie van FinTech Magazine legt uit dat het zijn keuze heeft gebaseerd op de bedrijfswaardering (de totale marktkapitalisatie) van de fintech bedrijven. Het blad ontdekte daarbij dat de honderd meest toonaangevende fintech bedrijven gezamenlijk een totale marktwaarde hebben van 1,83 biljoen. Tevens heeft geen enkel bedrijf met een waarde van minder dan €2 miljard de lijst gehaald. De totale marktwaarde van de bedrijven bewijst volgens het blad de volwassenheid en concurrentievermogen van de fintechsector.

Met plek 49 eindigt Mollie net in de top 50. Het blad benadrukt dat de Amsterdamse fintech in 2020 de ‘unicorn’ status bereikte (een marktwaarde van boven de €1 miljard). Sindsdien is de Amsterdamse fintech flink doorgegroeid. Mollie – een Payment Service Provider – maakte in maart 2021 bekend dat het Shane Happach tot CEO heeft benoemd, om zo de verdere internationale groeistrategie vorm te geven. Inmiddels heeft de betaalverwerker bijna 130.000 klanten en heeft het zo’n 700 werknemers in dienst.

Adyen en Mollie opgenomen in top 100 FinTech Magazine

Betalingsverwerker Adyen (eveneens uit Amsterdam) eindigt op de vierde plek. Het FinTech Magazine legt uit dat het betaalplatform van Adyen wereldwijd verbonden is met allerlei soorten betaalmethoden, waaronder lokale creditcards, cashopties (zoals het Boleto-systeem in Brazilië), internetbankieren (waaronder iDEAL in Nederland) en mobiele betalingstechnologieën (zoals Blik in Polen).

De fintech verwerkte in 2021 voor €516 miljard aan betalingen, maar liefst 70% meer dan in 2020. De bedrijfswinst ging met meer dan de helft omhoog tot €630 miljoen. Adyen-topman Pieter van der Does vertelde bij de presentatie van de jaarcijfers dat het bedrijf zich de aankomende tijd blijft richten op zelfstandige groei.