Reclame over financiële producten is ‘vrouwonvriendelijk’

21 september 2021 Banken.nl 2 min. leestijd
Meer nieuws over

Het aantal vrouwen in de financiële (bedrijfs)top neemt gestaag toe en ook in de beleggerswereld zijn vrouwen met een inhaalslag bezig. Een positieve trend; een trend waar de reclamewereld in ieder geval niet voor verantwoordelijk is.  Acht op de tien Nederlandse vrouwen herkent zich namelijk helemaal niet in advertenties van financiële instanties zoals verzekeraars, hypotheekadviseurs of brokers.

Dat blijkt uit onderzoek van financieel productontwikkelaar Dazure, gehouden onder 1.063 Nederlandse vrouwen van dertig jaar en ouder. Tevens geeft 35% van de respondenten aan dat aanbieders te weinig rekening houden met kun kennis van financiën. Vooral praktisch geschoolden (44%) vinden dat reclames van financiële partijen niet aansluiten op hun kennisniveau. Voor middelbaar geschoolden (34%) en hoogopgeleiden (26%) speelt dit minder een rol.

Volgens Indra Frishert, eigenaar en medeoprichter van Dazure, hebben financiële zaken over het algemeen een stoffig imago. “Het helpt ook niet als mensen tijdens hun zoektocht naar de juiste hypotheek of verzekering overladen worden met allerlei moeilijke termen en ellenlange verplichte adviesrapporten.”

Reclame over financiële producten is ‘vrouwonvriendelijk’

“We zien dat veel mensen afhaken, omdat ze geen zin en tijd hebben om zich er doorheen te worstelen. Aanbieders zouden er goed aan doen om hier rekening mee te houden. Als het onderwerp toegankelijker wordt, gaan meer mensen zich er in verdiepen.”

Makkelijker

De onderzoekers stellen dat er op het reclamevlak nog een wereld te winnen is. Twee derde van de ondervraagden stelt dat aanbieders van financiële producten hun informatie eenvoudiger moet maken. 40% geeft zelfs aan dat de informatie zo complex is, dat hen duizelt wanneer zij erover lezen.

“Het doel van reclame is het aanspreken van een zo groot mogelijke doelgroep”, legt Frishert uit. “Het toevoegen van plaatsen of uitleg middels een stappenplan kan al helpen om complexe zaken beter begrijpbaar te maken.”

Jong geleerd is oud gedaan

Tot slot blijkt uit het onderzoek dat 35% van de vrouwen vindt dat er tijdens hun jeugd te weinig aandacht is besteed aan persoonlijke financiën. Een op de vijf ondervraagden vermoedt dat het vrouwelijke kennisniveau daardoor over het algemeen lager is dan van mannen.

“Van oudsher worden geldzaken toch vooral als een mannending beschouwd, terwijl het belangrijk is dat iedere volwassene zijn eigen geldzaken kan regelen. Ook hier geldt:  ‘jong geleerd is oud gedaan’. Door meer oog te hebben voor financiële kennis tijdens de opvoeding, wordt de kans kleiner dat mensen later in hun leven voor onaangename financiële verrassingen komen te staan”, besluit Frishert.