Aantal vrouwelijke beleggers groeit snel

11 augustus 2021 Banken.nl 1 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Maar liefst 31% van de vrouwelijke beleggers in Nederland is het afgelopen jaar gestart met beleggen, waardoor het aantal vrouwelijke beleggers hard groeit. Dat blijkt uit onderzoek van Brand New Day. Zelf ziet de online pensioenbank het aandeel in vrouwelijke beleggers onder zijn klanten oplopen tot 33% in 2021, tegenover slechts 19% in 2010.

Uit onderzoek komt verder naar voren dat vooral vrouwelijke millennials opvallend veel bezig zijn met beleggen: maar liefst 45% van de vrouwen die het afgelopen jaar zijn begonnen met beleggen behoort tot de millennial-generatie (geboren in de jaren 80 en 90). Overigens geeft 43% van de vrouwelijke respondenten aan nog niet bezig te zijn met het opbouwen van pensioen. Onder de mannen is dit 30%.

Joost Tieland, Head of Marketing & Sales bij Brand New Day, ziet de sterkte opkomst van vrouwelijke beleggers ook terug in de gegevens van de pensioenbank. “Over 2020 zien wij dat 33% van de mensen die bij ons beleggen vrouw is, waar dit in 2010 bijvoorbeeld nog 19% was. Daarbij zien we dat vooral vrouwelijk millennials het afgelopen jaar gestart zijn met beleggen.”

Aantal vrouwelijke beleggers groeit snel

Tieland verklaart de toename aan de hand van de groei van het aantal hoogopgeleide vrouwen dat bewust bezig is met hun eigen vermogensopbouw, de lage rentestand waardoor beleggen voor een grote groep mensen interessant is en het gemak om te starten met beleggen.

Veilig en simpel

Brand New Day is enthousiast over de groeiende groep vrouwen die start met beleggen. “We zien dat vrouwen op steeds jongere leeftijd beginnen met beleggen voor later. Indexbeleggen wordt soms als saai gezien, maar het is juist voor deze groep een relatief veilige en simpele manier om te beleggen. Het is niet nodig om dagelijks de koersen te volgen en je kunt met een klein bedrag beginnen, waardoor je op elk moment kunt instappen.”