‘Banken moeten niet overal goed in willen zijn’

20 juli 2020 Banken.nl

Financiële instellingen staan voor formidabele uitdagingen, waaronder continu toenemende regeldruk, lage rentestanden en disruptie door fintech en bigtech. Tegen die achtergrond moeten banken hun strategie voor de toekomst bepalen. Volgens Anders la Cour, CEO van Banking Circle, doen banken er goed aan om zich te richten op datgene waar ze goed in zijn in plaats van de kampioen van alles te willen zijn. Banken.nl sprak hier onlangs over met La Cour. 

Wat kun je vertellen over de verhouding van IT-kosten tegenover het totaal beschikbare budget van banken? Welk deel is uitsluitend om ‘het licht aan te houden’?

Het is lastig om precies te achterhalen welk bedrag banken spenderen aan hun IT-omgeving en welk gedeelte daarvan naar het beheer van legacy-systemen gaat. Volgens Euromoney is de bankindustrie per jaar bij benadering 200 miljard dollar per jaar kwijt aan IT-uitgaven. Volgens hun onderzoek beslaan de totale kosten voor het onderhoud van legacy-systemen, het investeren in nieuwe systemen en de salarissen van IT-medewerkers zo’n 15 tot 25 procent van de jaarlijkse begroting voor de gemiddelde bank. 

Banking Circle stelt dat banken er goed aan doen om bouw en onderhoud van de digitale infrastructuur uit handen te geven aan specialisten. Kun je uitleggen waarom?

De bankensector is een van de laatste verticaal geïntegreerde industrieën. Hoewel banken voldoen aan alle basiscriteria van een nutsbedrijf – een essentiële dagelijkse dienst voor consumenten en bedrijven – werken banken niet als een dergelijk bedrijf. Door diverse marktontwikkelingen begint hier verandering in te komen. Denk aan een alsmaar groeiende focus op innovatie in de financiële sector, disruptie door fintechs en toenemende wet- en regelgeving. Van oorsprong hanteren banken een ‘doe-het-allemaal’-aanpak, met een zeer compleet product- en dienstaanbod. Maar door deze ontwikkelingen zien we de sector nu transformeren naar een ‘doe-alleen-waar-je-goed-in-bent’-aanpak. 

In deze markt zullen de banken die voor secundaire procesen geen dure en inefficiënte infrastructuur hoeven te ontwikkelen, zoals internationale betalingen en het verstrekken van leningen, het meest succesvol en competitief zijn. Zij zullen zich compleet kunnen richten op de klantrelatie en de groei van hun bedrijf. Een samenwerking met een aanbieder van financiële infrastructuur, die zich volledig wijdt aan het leveren van het benodigde onderliggende platform, kan hier een cruciale stap in zijn. 

Kansen aan de ene kant betekent doorgaans risico’s aan de andere kant. Welke risico’s bestaan er voor banken die het beheer over hun infrastructuur uit handen geven? 

Zoals net al aangestipt, wordt er steeds meer regelgeving geïntroduceerd voor de financiële sector. Het naleven hiervan vormt een continue uitdaging voor banken. Daarom leggen veel aanbieders van financiële infrastructuren nadruk op het creëren van een model dat de compliance en veiligheid van transacties volledig waarborgt. Door de handen ineen te slaan met een dergelijke partner kunnen banken dus zowel compliance als innovatiekracht waarborgen.

Zo profiteren onze klanten van een hoge mate van veiligheid en risicomanagement door middel van een uitgebreid screenings- en onboardingsproces, doorlopende due diligence en transactie- en sanctiescreening. Banking Circle maakt bijvoorbeeld gebruik van geavanceerde AI-modellen die, met ons dataplatform, zorgen voor volledige transparantie en controle.

De ‘doe-het-allemaal’-aanpak moet plaatsmaken voor de ‘doe-alleen-waar-je-goed-in-bent’-benadering. Wat zijn bij uitstek de onderdelen waar banken volgens jou in moeten excelleren?

Banken die de markt benaderen vanuit een specialistisch oogpunt – oftewel: het product of dienst aanbieden waarin zij goed zijn – zullen excelleren op het gebied van de klantrelatie. Als banken externe partners inschakelen voor alle ondersteunende processen en activiteiten, geeft hen dat de vrijheid zich volledig te richten op hun core business en het verbeteren daarvan. Ook creëert dit de mogelijkheid om meer tijd te besteden aan de klant en het leveren van de optimale klantervaring. 

Begin dit jaar ontvingen jullie zelf een bankvergunning. Wat kun je vertellen over de effecten daarvan en hoe jullie deze inzetten?

Dankzij de bankvergunning kunnen we nu op wereldwijde schaal bankdiensten leveren. Daardoor kunnen we banken in staat stellen hun aanbod voor zakelijke klanten significant uit te breiden. Daarnaast is het ook een belangrijke stap in onze missie om de wereldwijde financiële exclusie aan te plakken, door toegang tot bankdiensten te leveren ongeacht landsgrenzen. We kunnen dus niet alleen een breder scala aan diensten aanbieden, maar ook ons operationele bereik vergroten.

Nieuws

×

Meer nieuws over