KBC Bank zet mes in kantorennetwerk

03 juli 2020 Banken.nl 3 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

De Belgische KBC Bank sluit in de komende maanden 54 van de 382 bemande kantoren. Dat is in één klap meer dan een achtste van het netwerk dat de bank uitbaat in de regio’s Vlaanderen, Brussel en Duitstalig België. De reorganisatie is het gevolg van een toename in digitaal bankieren, een trend die volgens de bank over alle generaties heen zichtbaar is.

De revolutie van digitaal bankieren gaat ook aan België niet voorbij en dat heeft gevolgen voor het kantorennetwerk ter plaatse. Volgens KBC Bank handelde eind maart meer dan de helft (56%) zijn bankzaken digitaal af. Vergeleken met Nederland is dat percentage overigens niet uitzonderlijk hoog. Maar de Belgen zijn bezig met een inhaalslag, ook de oudere generaties. “Bijna een op de drie van onze klanten boven 80 jaar is digitaal actief”, citeert zakenkrant De Tijd een woordvoerster van de bank. 

België mag qua adoptie van digitaal bankieren dan een tikje achter Nederland aanlopen, de ontwikkeling die het aflegt vertoont gelijke parallellen. En dat brengt dezelfde effecten met zich mee, namelijk minder aanloop in fysieke bankkantoren. Sommige banken pikken dat op een creatieve manier op, bijvoorbeeld door ze om te vormen tot een multifunctionele accomodatie

KBC Bank – onlangs uitgeroepen tot sterkste bank van Europa – heeft daarom besloten om te reorganiseren in bepaalde delen van het land. De maatregel heeft betrekking op kantoren in Vlaanderen, het gebied rond Brussel en Duitstalig België, dat bestaat uit twee gemeenten in het uiterste oosten van het land, gelegen rond de steden St. Vith en Eupen. In totaal staan in deze regio’s 570 kantoren, waarvan 382 bemand. Een deel van die kantoren transformeert van bemand naar onbemand kantoor, met alleen een automaat, en een deel wordt helemaal gesloten. Het 84 kantoren tellende netwerk in Wallonië blijft vooralsnog onaangetast.  

Bij elke maatregel die momenteel genomen wordt, doemt al snel de vraag op of deze met corona te maken heeft. Volgens KBC Bank is dat niet het geval en was het besluit al eerder genomen, om in te spelen op de niet te stoppen ontwikkeling van digitalisering. De Tijd citeert: “Het was een oefening die we eind februari al hadden afgerond', legt de woordvoerster uit. 'Maar omdat toen de coronacrisis uitbrak, vonden we het niet opportuun om de implementatie dan al te beginnen. Gedurende de coronacrisis heeft de digitalisering zich verdergezet. Cash werd in die periode beschouwd als een verspreider van het virus, waardoor veel mensen toen ook zijn overgeschakeld op digitaal bankieren. Maar het effect daarvan op de het netwerk is in deze review nog niet verwerkt.”

Een reorganisatie, dat leidt in België vaak tot nog luidere protesten van vakbonden dan elders. Onze zuiderburen kennen immers een bijzonder hoge syndicalisatiegraad. Bijna nergens zijn procentueel zoveel mensen lid van een vakbond. Volgens de bank hoeft echter niemand gedwongen te vertrekken. Ze kunnen worden overgeplaatst naar andere kantoren of naar klantcontactcentra ten behoeve van KBC Mobile.