ABN AMRO en Ockto starten pilot met Wooncontractgemak

11 september 2019 Banken.nl 1 min. leestijd
Profiel

ABN AMRO en fintech-bedrijf Ockto willen woningcorporaties helpen om het proces van aanvragen en toewijzen van woningen sterk te vereenvoudigen. Aanstaande oktober start de bank hiervoor een pilot, waarbij via een SaaS-oplossing de techniek van hypotheekversneller Ockto in. 

Wonincorporaties hebben doorgaans uitgebreide administraties. Niet alleen hebben ze te maken met grote bestanden ‘zittende’ huurders, vanwege de krapte in de sociale sector krijgen ze ook te maken met veel woningaanvragen. Deze aanvragen moeten getoetst worden, onder meer op inschrijftijd, inkomen en sociale status. Daar gaat vanzelfsprekend veel werk in zitten. Met de B2B-oplossing Wooncontractgemak wil ABN AMRO woningcorporaties werk uit handen, door aanvraag- en toewijzingsprocessen te vereenvoudigen en te automatiseren.

Wooncontractgemak werkt op basis van technologie van de Nederlandse fintech-onderneming Ockto. ABN AMRO is deels eigenaar van de onderneming, nadat het daar vorig jaar via het Digital Impact Fund in investeerde. Ockto haalt vanuit allerlei richtingen en bronnen persoonlijke gegevens en stroomlijnt deze vervolgens. Vandaar waarschijnlijk ook de naamvoering, als een octopus die met acht armen rondzwaaiend allerlei informatie verzamelt. 

Automatiseren

Het binnenhalen van persoonlijke gegevens is exact datgene wat Wooncontractgemak beoogt. Via een SaaS-applicatie en met behulp van een speciale app kunnen kandidaat-huurders nu veilig, eenvoudig en snel een groot aantal benodigde gegevens geautomatiseerd aanleveren.Deze gegevens worden in een rapport-vorm gegoten, waardoor passend toewijzen voor sociale en vrije marktwoningen een stuk sneller en eenvoudiger wordt. Het zou bovendien helpen bij het terugdringen van fraude, waardoor sociale huurwoningen ook daadwerkelijk beschikbaar komen voor zij die het nodig hebben.