Mimoent Haddouti van Rabobank in Let's Talk Business

11 januari 2018 Banken.nl

Mimoent Haddouti, winnaar van de (Computable) Digital Leadership & Diversity Award en bij Rabobank werkzaam als Global Head IT Continuity & Security Services, was onlangs te gast bij radioprogramma Let’s Talk Business. Samen met Geke Rosier van RightBrains ging ze in gesprek over het inspireren, ontwikkelen en verbinden van vrouwen met een passie voor digitale technologie.

Op 31 oktober werden voor de twaalfde keer de Computable Awards uitgereikt. De prijsuitreiking, die plaatsvond in het Utrechtse Beatrix Theater, kende dit jaar een nieuwe categorie: deze editie werd voor het eerst de Digital Leadership & Diversity Award uitgereikt. Deze prijs is een gezamenlijk initiatief van computervakblad Computable en RightBrains, een platform dat zich inzet om meer vrouwen aan het werk te krijgen binnen het digitale technologiedomein. Doel van de prijs is om mensen te belonen die zich op een onderscheidende manier inzetten voor meer diversiteit in het Nederlandse digitale werkveld. 

Mimoent Haddouti, Global Head IT Continuity & Security Services bij Rabobank, mag zich de eerste winnaar ooit noemen in deze nieuwe awardcategorie. Sinds 2016 is Haddouti actief bij Rabobank als Global Head IT Continuity & Security Services. Vanuit deze rol draagt ze de internationale verantwoordelijkheid voor services die Rabobank internationaal levert op het gebied van cybersecurity (Cyber Defence Centre), crisismanagement, IT-monitoring (Control Room), data & predictive analytics en proces automation. Ze stuurt een afdeling aan met 275 fte’s en zet zich in om de diversiteit in haar team te bevorderen. Ook maakt ze regelmatig ruimte in haar agenda vrij voor het coachen van jonge vrouwen binnen en buiten de Rabobank. 

Let’s Talk Business

Naar aanleiding van het winnen van de diversiteitsprijs schoof Haddouti onlangs – samen Geke Rosier, binnen RightBrains verantwoordelijk voor business development – aan bij het New Business Radio-programma ‘Let’s Talk Business’. Als marketingstrateeg met meer dan twintig jaar ervaring op het gebied van digitale technologie, adviseert Rosier organisaties op het gebied van digitale transformatie, employer branding en werving van talent.

Rosier begint het vraaggesprek met een inventarisatie van het huidige aandeel van vrouwen binnen de IT-branche: “We hebben 12% vrouwen die nu werken in het vak en 6% op managementniveau.” Deze lage percentages zijn volgens Rosier extra interessant gezien het oplopende tekort aan personeel binnen de sector. “We verwachten in 2020 een tekort van 120.000 banen en op dit moment denken vrouwen nog steeds dat het een supersaai vak is.” Hier wil Rosier iets aan doen: “Ik wil ze laten zien dat het een cool en gaaf vakgebied is om in te werken, met heel veel carrièrekansen.”

Dit wordt onderschreven door Haddouti: “Het wordt echt steeds leuker en IT is echt wel hot. Er zijn heel veel veranderingen en de komende jaren gaan we steeds meer digitaliseren waardoor innovatie nog belangrijker wordt. Ik vind het supergaaf, ik ben heel blij dat ik er toevallig in ben gerold.” Hiermee doelt ze erop dat ze zelf eigenlijk ook niet heel bewust heeft gekozen voor een carrière in de IT: “Toen ik klein was wilde in eigenlijk arts worden of advocaat of rechter en ik kwam heel toevallig bij de Rabobank terecht en ik ben nooit meer weggegaan.”

Vrouwelijke IT’ers in de spotlight

Hoewel er natuurlijk niets mis mee is dat ze toevallig de sector in is gerold, geeft het misschien wel enigszins aan waar een deel van de oorzaak ligt voor de grote ondervertegenwoordiging van vrouwen binnen de IT-branche. Er zijn maar weinig vrouwen die heel bewust een carrière binnen de IT ambiëren. Rosier geeft aan dat dit deels voortkomt uit het volgens haar in Nederland zeer sterk aanwezige stereotype dat vrouwen niet geschikt zouden zijn om codeerwerk te verrichten. Het tegengaan van dit negatieve beeld is een van de dingen waar Rosier zich bij RightBrains mee bezighoudt.

Als marketeer richt ze zich hierbij veelvuldig op employer branding: “Wij overtuigen organisaties dat het belangrijk is in al hun communicatie ook vrouwen te laten zien, omdat we uit onderzoek weten dat rolmodellen superbelangrijk zijn voor het aantrekken van nieuw talent.” Ook de mede door RightBrains geïnitieerde Digital Leadership & Diversity Award maakt onderdeel uit van deze strategie, die erop is gericht vrouwelijk IT-talent in de spotlights te zetten.

Haddouti ging zestien jaar geleden aan de slag binnen de IT-afdeling van de Rabobank en heeft sindsdien gezien hoe de situatie is veranderd: “Ik zie binnen de IT dat daar veel mannen werken, maar ik zie wel een verandering. Als ik zelf kijk binnen de Rabobank, zie ik wel steeds meer vrouwen in leidinggevende posities maar ook in IT-functies.” Desondanks lijken is er nog altijd veel ruimte voor verbetering, zoals Rosier ook aangeeft: “We weten allemaal al 100 jaar dat diversiteit leidt tot meer succes en innovatie en ik dacht bij mezelf: ‘Waarom zijn er zo weinig vrouwen?’”

Quote Geke Rosier

Diversiteit brengt succes

Haddouti bevestigt het belang van diversiteit voor het goed presteren van bedrijven: “Vrouwen vullen mannen aan, daarom is die combinatie ook gewoon heel belangrijk. Vrouwen hebben over het algemeen vaak wat meer empathie, en dat heb je wel nodig om mensen aan elkaar te verbinden en dat is ook binnen de IT belangrijk.” Terwijl dit besef inmiddels breed lijkt te worden gedragen, stelt Rosier dat het toch vooral bij lege woorden blijft: “Ik denk dat heel veel bedrijven roepen: ‘Diversiteit is heel belangrijk’, maar ik vraag me af of daar ook de centen naartoe gaan.”

Rosier merkt daarbij op dat deze bewustwording er weliswaar al “heel erg lang is”, maar dat bedrijven zich telkens af lijken te vragen waar die vrouwelijke IT’ers dan te vinden zijn. Deze vraag werd haar zelfs zo vaak gesteld, dat die mede de aanleiding vormde voor de oprichting van RightBrains. Omgekeerd komt het ook voor dat vrouwen wel de IT in willen, maar niet weten hoe. Haddouti: “Ik zou zeggen: ga ik gesprek of ga kijken bij een bedrijf, een IT-organisatie, en ga je daar oriënteren en kijken wat er mogelijk is. Op basis van de richting die je op wil, kun je ook aan de slag.”

Er zijn volgens Haddouti dan ook voldoende mogelijkheden om in de IT werk te vinden: “Nou sowieso data analytics, cybersecurity ook absoluut, dat is echt wel een hot item dat de komende jaren echt enorm beweegt, waardoor er steeds meer vraag is naar cybersecurityspecialisten. En ook het hele gebied van innovatie. Kansen genoeg” Ze vervolgt: “Van de week hebben we ook een tweede start gemaakt met het Global Young People Program. Dat zijn allemaal studenten of net startende mensen die eigenlijk helemaal geen IT hebben gestudeerd, maar die wel het denk- en werkniveau hebben. Die hebben de drive om te leren. Die laten we kennismaken met IT, zodat ze kunnen binnenstromen en ook verder kunnen gaan omscholen.”

Meer dan gender

Tegelijkertijd geeft Haddouti aan dat diversiteit natuurlijk meer dimensies kent dan alleen maar gender: “Wij zitten met z’n drieën in het MT, en ik moet wel eerlijk bekennen als ik kijk naar mijn eigen MT, dan zijn dat allemaal mannen. Maar ik zeg wel altijd ‘Ik heb het meest diverse managementteam dat er is, omdat zij allemaal een heel verschillend karakter hebben, waardoor ze allermaal verschillende inzichten meebrengen.” Dit betekent niet dat het volgens Haddouti helemaal niets uitmaakt wat het aandeel vrouwen is binnen een bepaalde IT-afdeling: “Wat ik zeg is dat diversiteit belangrijker is. Verschillende elementen, het gaat om gender, cultuur, ervaring, leeftijd. En die combinatie is belangrijk en heb je in een team nodig, waaronder ook genderdiversiteit.”

Wat betreft de Digital Leadership & Diversity Award die in het leven werd geroepen om deze (gender)diversiteit te stimuleren en die Haddouti in de wacht wist te slepen, blijft ze bescheiden. Ze wijst nadrukkelijk op het team waarbinnen ze werkzaam is bij de Rabobank. “Ik heb de award wel gewonnen en mijn naam staat erop, maar het is iets wat ik samen met mijn team heb gewonnen. We hebben het echt samen gedaan, alle resultaten maar ook de manier waarop wij sturen binnen de teams en sturen op diversiteit en ook op de hele innovatie en digitalisering.”

Meer over Rabobank
Profielpagina
Rabobank is een partner van Banken.nl