Gebruik mobiel bankieren app draagt bij aan financieel bewustzijn

12 juli 2017 Banken.nl 3 min. leestijd
Profiel

Consumenten die gebruik maken van een mobiel bankieren app zijn zich bewuster van hun financiële situatie, blijkt uit recent onderzoek van ING. 68% van de respondenten geeft aan meer inzicht te hebben in zijn of haar financiën door het gebruik van hun mobiel bankieren app en bijna de helft geeft aan vaker met zijn of haar financiën bezig te zijn.

Uit de meest recente editie van de ING Digitale Monitor, een onderzoek naar het gebruik van digitale technologie bij het regelen van bankzaken onder ruim 1.500 consumenten, blijkt dat Nederlanders door mobiel bankieren meer betrokken geraakt zijn bij hun geldzaken. 36% van de Nederlanders gebruikt een mobiel bankieren app* om zijn of haar bankzaken te regelen en meer dan een derde van deze groep doet dit dagelijks. Bijna de helft (48%) van de respondenten geeft aan zich vaker met zijn of haar financiën bezig te houden door het gebruik van hun mobiel bankieren app. Mensen gebruiken de app voornamelijk voor het checken van hun saldo (87%), het bekijken van bij- en afschrijvingen (83%), het uitvoeren van overboekingen (75%) en het betalen van rekeningen (75%).

Mobiel bankieren zorgt voor groter financieel bewustzijn

Bovendien geeft het gebruik van een mobiel bankieren app de respondenten naar eigen zeggen meer inzicht in hun financiële situatie – 68% geeft aan meer inzicht te hebben in zijn of haar financiën, 65% heeft meer inzicht in zijn of haar uitgavenpatroon, terwijl 47% aangeeft dat mobiel bankieren er voor zorgt dat zij bewuster omgaan met hun geld.

Jeroen Losekoot, Manager Marketing Internet & Mobiel, vult aan: “Mobiel bankieren gebruikers willen zelfs nog meer functionaliteiten in hun mobiel bankieren app die hen financieel bewuster maken, zoals een totaaloverzicht van inkomsten & uitgaven per maand en een seintje wanneer hun salaris is gestort, incasso is mislukt of als ze roodstaan.”

Gebruik mobiel bankieren

Verder blijkt uit het onderzoek dat het gebruik van spraaktechnologie voor het regelen van bankzaken nog lang geen gemeengoed is. Twee derde van de respondenten heeft nog nooit gebruik gemaakt van de technologie en een groot deel van de mensen geeft aan niet te weten wat spraaktechnologie is – het bedienen van een smartphone of mobiele app door stemcommando’s te geven. Losekoot: “Spraaktechnologie is voor veel Nederlanders nog iets van de toekomst en dat terwijl er nu al veel apparaten en apps zijn die je met je stem kunt bedienen. Mensen voelen zich ongemakkelijk om in het openbaar tegen een apparaat te praten, vinden het niet veilig en de stem reageert ook niet altijd zoals de bedoeling is. Wel denkt de helft van de Nederlanders dat spraaktechnologie over 10 jaar heel gewoon is geworden.”

* Onder de jongere respondenten in het onderzoek ligt het gebruik hoger, met 53% van de leeftijdscategorie 18-34 die aangeeft een mobiel bankieren app te gebruiken.