BNP Paribas publiceert tweede editie filantropen index

13 februari 2014 Banken.nl 2 min. leestijd
Profiel

BNP Paribas Wealth Management publiceert de tweede editie van de ‘Individual Philanthropy Index’ (individuele filantropenindex), die meet hoe betrokken welgestelden zijn bij het geven aan goede doelen in 4 regio’s ter wereld: Europa, Azië, het Midden-Oosten en voor het eerst dit jaar ook in de Verenigde Staten. De index houdt rekening met drie hoofdcriteria:  geschonken bedragen, innovatie en de mate waarin welgestelden hun liefdadige doelen promoten.

De index is gebaseerd op een studie die betrekking heeft op 400 welgestelde particulieren (High Net Worth Individuals of HNWI) in de vier regio’s en met een vermogen van meer dan 5 miljoen dollar. De studie werd tussen oktober en december 2013 uitgevoerd door Forbes Insights.

Redenen voor het geven aan goede doelen

Volgens de ‘BNP Paribas Individual Philanthropy Index’ verschillen de motiveringen van filantropen in de 4 regio’s en worden zij ingegeven door de regionale geschiedenis en cultuur.

  • In de Verenigde Staten en het Midden-Oosten geldt vooral de persoonlijke ervaring en de link met het gekozen goede doel als motivering voor de filantropen, (respectievelijk voor 22% en 29%)
  • Terwijl in Azië de maatschappij als eerste motivering wordt opgegeven (19%)
  • In Europa komt altruïsme op de eerste plaats (22%)

Individual Philanthropy Index

Belangrijkste resultaten

Over de urgentie om te geven aan goede doelen:

  • 79% van de ondervraagden vindt de nood aan filantropie in de wereld op zijn minst urgent en zelfs bijzonder urgent

Over de bedragen gegeven aan goede doelen:

  • In het Midden-Oosten, Azië en de Verenigde Staten zijn filantropen zich bewust van hun eigen fortuin waardoor zij meer geneigd zijn om hogere bedragen te geven aan goede doelen  (tot meer van 50% voor deze drie regio’s). Het Midden-Oosten ligt op kop met 72%
  • In Europa heerst een meer genuanceerde visie aangezien evenveel filantropen (40%) het bedrag van hun giften willen verhogen als verlagen

Over de termijn wanneer resultaten mogen worden verwacht:

  • Het Midden-Oosten is de regio waar de resultaten het meest op lange termijn worden verwacht. Meer dan de helft van de filantropen zijn daar immers bereid om langer dan 25 jaar te wachten om de effecten van hun liefdadige activiteiten te zien
  • In Azië, de Verenigde Staten en Europa worden op kortere termijn resultaten verwacht: minder dan 10 jaar. Filantropen uit Azië zijn op dat vlak het talrijkst (69%)