Consument en ondernemer positief over mobiel betalen

30 januari 2014 Banken.nl 3 min. leestijd
Profielen

Consumenten zijn zeer positief over mobiel betalen aan de kassa. Ze vinden het snel en makkelijk en bij meer dan de helft heeft het de verwachtingen overtroffen. Ondernemers vinden de betaalwijze daarnaast ook innovatief. Klanten van ING, ABN AMRO en Rabobank hebben afgelopen periode ervaring opgedaan met mobiel betalen in Leiden. Consumenten betalen vooral lage bedragen (tot €25) met hun mobiel en doen dat bij voorkeur bij grote supermarkten, warenhuizen en bij winkels op het station.

Pilot in Leiden

ABN AMRO, ING en Rabobank hebben mobiel betalen met een telefoon in september 2013 in Leiden geïntroduceerd, samen met MasterCard, KPN en de gemeente Leiden. Ongeveer 1000 consumenten en 180 ondernemers hebben aan de introductie in Leiden deelgenomen. In drie maanden tijd zijn gemiddeld 2000 betalingen per week verricht. Het totaalbedrag dat daarmee gemoeid is, schommelt rond €20.000 per week. Vier van de vijf consumenten voerden meer transacties uit dan gevraagd was voor deelname (25 in 3 maanden).

Leidse consumenten en ondernemers positief over mobiel betalen

Mooi resultaat

"Dit is een heel mooi resultaat!", aldus Jeroen Verrijdt, directeur Betalen en Sparen van Rabobank namens de samenwerkende partijen. “Mensen hebben veel gebruik gemaakt van de nieuwe betaalmogelijkheid en daarmee hebben we goed inzicht gekregen in de voorkeuren en wensen van consumenten en ondernemers. Dat is van belang voor het verbeteren van mobiel betalen.”

Consumenten

Uit onderzoek van de Universiteit van Maastricht blijkt dat het in 92% van alle mobiele betalingen gaat om een bedrag onder de €25. 65% van de deelnemende consumenten, voert bij die betalingen geen pincode in, hoewel dat bij bedragen tot €25 wel mogelijk is. Snelheid, gemak en het bij de hand hebben van de telefoon zijn de belangrijkste redenen om mobiel te betalen onder de €25. Voor deze betalingen heeft betalen met de mobiele telefoon de sterke  voorkeur boven betalen met contant geld of de traditionele betaalpas. 78% van de consumenten heeft mobiel betalen dan ook al aanbevolen aan anderen.

Ondernemers

Snelheid is ook het belangrijkste pluspunt voor ondernemers. Onderzoek naar de transactiesnelheid wijst uit dat een mobiele betaling gemiddeld ongeveer 7 seconden (40%) sneller is dan een betaling met contant geld of de traditionele betaalpas. Dat draagt bij aan kortere wachtrijen en kostenbesparingen voor de ondernemer. Ondernemers vinden bovendien dat mobiel betalen de winkel een positieve uitstraling geeft. Wel hebben zij enkele technische problemen ervaren tijdens de introductieperiode. Deze ervaringen worden meegenomen bij de verdere uitbreiding van het aantal contactloze betaalautomaten.

Banken pakken individueel vervolg op

Nu de gezamenlijk introductieperiode in Leiden is afgerond, is het aan de afzonderlijke banken in Nederland of en hoe zij mobiel betalen aan hun klanten gaan aanbieden. Bij de deelnemende ondernemers in Leiden blijft het mogelijk om te betalen met mobiele telefoons, bestaande en contactloze betaalpassen. Daarnaast hebben ABN AMRO, ING en de Rabobank in de afgelopen periode individueel al aangekondigd dat zij verder gaan met mobiel of contactloos betalen.