RBS liet klanten bewust failliet gaan tijdens crisis

26 november 2013 Banken.nl 1 min. leestijd
Profiel

Royal Bank of Scotland (RBS) wordt ervan beschuldigd bewust bedrijven richting een faillissement te hebben geloodst. Deze bedrijven waren klanten van RBS en de activa van deze klanten zouden na een faillissement een goedkope prooi voor de bank zijn geworden.

Beschuldiging
De beschuldigingen jegens RBS komen van het adres van een adviseur van de Britse Minister en kamerlid Vince Cable, die zich baseert op een nog te publiceren rapport van Lawrence Tomlinson, een steenrijke Britse zakenman. Volgens het rapport liet RBS tijdens de economische crisis het Britse MKB-segment compleet in de steek en stuurde het bedrijven bewust naar een faillissement.

Volgens Cable zou het  rapport en de inhoudelijke bewijzen reeds bij de belangrijkste toezichthouders, Financial Conduct Authority (FCA) en Prudential Regulation Authority (PRA) zijn aangereikt. Hij typeert de bewijslast als “zeer ernstig”. Zo zou uit een onderzoek blijken dat RBS bewust geen leningen verstrekte aan noodlijdende bedrijven. Ruim driekwart van de bedrijven die in de crisisperiode een lening nodig hadden, kregen van RBS nul op het rekest, aldus het rapport.

RBS liet klanten bewust failliet gaan tijdens crisis

Reactie RBS
De medio dit jaar aangestelde en huidige CEO van RBS, Ross McEwan noemt het rapport en de conclusies “vrij ongemakkelijk”. Volgens de topman is RBS in de afgelopen periode bezig geweest met een ingrijpende herstructurering van het onderdeel dat kredieten verstrekt. Dit zou nodig zijn om de bank gezonder te maken. De faillissementen van veel organisaties hadden volgens de bank niet voorkomen kunnen worden.

McEwan geniet vooralsnog na zijn aanstelling deze zomer en het vertrek van ex CEO en zakenbankier Stephen Hester, het vertrouwen van de Britse regering. Wat de impact van de diverse aantijgingen zal zijn op de route die McEwan met RBS zal inslaan, zal in de loop van de komende tijd moeten blijken.