Twitteractie van JP Morgan wordt PR fiasco

20 november 2013 Banken.nl 2 min. leestijd
Profiel

Een chatsessie van de Amerikaanse bank JPMorgan via twitter is helemaal uit de hand gelopen. De bank had een openbare chat aangeboden aan socialmediagebruikers, waarbij een van de topmannen van de bank vragen zou beantwoorden aan studenten. Het Twitter-initiatief liep echter uit op een fiasco voor de bank na een berg aan boze reacties van twitteraars.

Vraag het JPMorgan
Socialmedia gebruikers, of beter gezegd twitteraars, konden vragen stellen via Twitter aan een van de directeuren van JPMorgan, door gebruik te maken van de hashtag (#) #AskJPM. “Vraag maar raak” had de bank zo ongeveer aangegeven. “Be careful what you wish for” zal men inmiddels wel denken, want wat volgde was een stortlading aan boze, verontwaardigde en haat-tweets richting de bank. Achteraf gezien niet onverwacht, zeker als je kijkt welk imago de complete bankensector wereldwijd heeft opgebouwd sinds het begin van de crisis. Schandaal na schandaal haalde in de laatste maanden de media, waarbij ook JPMorgan niet gespaard werd. Zo werd JPMorgan beschuldigd van manipulatie van de rentetarieven, en ging de bank onlangs akkoord met een schikking van maar liefst $13 miljard.

Met al die negatieve berichtgeving in de afgelopen jaren rondom de bankensector en JPMorgan maakten de communicatiemedewerkers dus een grove inschattingsfout. Wat een leuke Q&A sessie had moeten worden voor studenten die aan het begin staan van hun loopbaan binnen het bedrijfsleven of bancaire sector, liep uit op een PR fiasco voor de bank. Saillant detail aan het verhaal: JPMorgan was de bank die Twitter mede adviseerde bij de gang naar de beurs begin november.

JP Morgan - Twitter

Haatstroom
De Twitteraars maakten tijdens het vragenuurtje dankbaar gebruik van de mogelijkheid om allerlei hatelijke berichten te kunnen spuien. Zo waren er mensen die de JPMorgan directie vroegen, waarom de bankiers van JPMorgan nog niet in de gevangenis waren beland na het begin van de crisis. Ook werd bijvoorbeeld gevraagd of de miljarden bedragen die JPMorgan als boete opgelegd had gekregen niet te laag zou zijn. Bovendien werd gevraagd of JPM stond voor de zin ‘Just Pay More’. Ondanks de enorme lading berichten, duurde het nog zes uur alvorens JPMorgan de twitter-actie beëindigde. Ze sloten de chatsessie af met de Tweet: “Tomorrow's Q&A is cancelled. Bad Idea. Back to the drawing board”. Maar het waren uiteraard de Twitteraars die bepaalden wanneer ze ermee op wilden houden en zo bleven ze de hele dag hun berichtjes sturen, waaronder tweets met het verzoek om CEO Jamie Dimon achter de tralies te stoppen.

JPMorgan Twitter Actie