KiFiD steunt standpunt Rabobank in Phishing-zaak

20 augustus 2013 Banken.nl 1 min. leestijd

De KiFiD (Geschillencommissie Financiële Dienstverlening) heeft uitspraak gedaan in een zaak die een penningmeester van een vereniging had aangespannen tegen de Rabobank. In haar uitspraak steunt de KiFiD het standpunt van de Rabobank. Volgens de KiFiD is het de verantwoordelijkheid van de bank om klanten voldoende te waarschuwen voor phishing. Volgens het klachteninstituut heeft de Rabobank hieraan voldaan en is de bank in deze zaak geen vergoeding verschuldigd. 

Vervelende zaak

Op de website Geld & Recht valt te lezen dat de penningmeester van een vereniging een e-mail ontving. De man dacht dat de mail van de Rabobank kwam. Hij klikte op de link in de mail en kwam op een site waar hij werd gevraagd zijn naam, geboortedatum en telefoonnummer in te vullen. De penningmeester heeft dit gedaan en werd vervolgens gebeld door een vrouw die zich voordeed als medewerker van de Rabobank. In het gesprek heeft de penningmeester de inlogcodes gegeven.

Phishing

Diezelfde dag belde een echte medewerker van de Rabobank met de vraag of de penningmeester wist dat er zojuist twee maal ruim €5000 en eenmaal bijna €10.000 was overgeboekt van de verenigingsrekening, aldus Geld & Recht. De laatste overboeking was bovendien een spoedboeking naar het buitenland. De penningmeester wist dat natuurlijk niet en daarop probeerde de bank de betalingen terug te draaien. De lukte deels. Het geld dat naar het buitenland was overgemaakt, was al opgenomen en kwam niet terug. De penningmeester claimde deze schade bij de bank, omdat hij onvoldoende was gewaarschuwd voor deze vorm van criminaliteit.

Rabobank in het gelijk gesteld

De Rabobank weigerde de schade te vergoeden en daarop stapte de penningmeester naar de Geschillencommissie. Volgens de bank konden zij aantonen dat het klanten diverse malen heeft gewaarschuwd voor deze vorm van criminaliteit. De penningmeester had het dus kunnen weten in de ogen van de Rabobank. De Geschillencommissie stelde de bank in het gelijk. Deze zaak en uitspraak van de KiFiD legt nieuwe jurisprudentie in de markt.