Visa’s ‘Tap to pay’ populair tijdens WK Vrouwenvoetbal

09 juli 2019 Banken.nl 2 min. leestijd

Contactloos betalen was erg populair in de Franse voetbalstadions tijdens wedstrijden op het WK voor vrouwen. Een nipte maar absolute meerderheid (51%) van de betalingen werd uitgevoerd met Tap to Pay, de contactloze technologie van betaalgigant Visa. Fans gebruikten massaal pinpassen, smartphones, polsbandjes en andere wearables om hun natjes en droogjes voor tijdens de wedstrijd contactloos af te rekenen. 

Het zal veel kijkers van het inmiddels afgelopen WK Vrouwenvoetbal niet ontgaan zijn dat Visa één van de sponsoren was van het evenement. De reclameborden langs de velden lieten weinig aan de verbeelding over. Vooral als één van de speelsters de bal moest ingooien en even stilstond aan de zijlijn. Visa doet echter meer dan alleen reclameborden inkopen, de Amerikaanse gigant is al enige tijd de officiële betaalpartner van wereldvoetbalbond Fifa. Daarmee wil men bijdragen aan een optimale fan-ervaring tijdens de toernooien.

Geen actie missen

De vrouwen speelden in negen stadions, van Rennes in Bretagne tot Nice aan de Côte d’Azur. Meer dan de helft (51%) van de betalingen in de stadions werd afgerekend met Tap to pay-technologie van Visa. “Voetbalfans omarmen de snelheid, het gemak en de veiligheid van contactloos betalen om rijen te voorkomen en snel terug te keren naar de actie op het veld,” zegt Lynne Biggar, hoofd marketing en communicatie van Visa. “Als de exclusieve betalingsaanbieder van het FIFA WK Vrouwenvoetbal 2019 zijn wij trots de atleten die dit toernooi zo geweldig maken te kunnen steunen en tegelijk ook de fan-ervaring te verbeteren met snelle, innovatieve manieren van betalen”, aldus Biggar.

Helaas lukte het de Oranjedames niet om met de Wereldbeker huiswaarts te keren. Het bereiken van de finale heeft er echter wel toe geleid dat Nederlanders veel geld hebben uitgegeven in de stadions, ondanks het imago van eigen eten en drinken meenemen. De in het oranje uitgedosten waren goed voor een vijfde plek, achter uiteraard gastland Frankrijk, USA, Engeland en Australië. 

Sensory branding

Fans konden in de stadions betalen met verschillende middelen. Uiteraard de bekende betaalpas, maar ook met moderne betaalmiddelen als horloges, ringen of iets anders waar een NFC-chip in zit. Alle verkooppunten waren voorzien van Visa Sensory Branding, een concept waarbij betalen via Visa ondersteund wordt door geluiden en animaties die meer onbewust dan bewust een gevoel van zekerheid moeten geven. Een concept van merkidentiteit waar ook concurrent Mastercard actief mee bezig is, maar dan in de vorm van een overkoepelende en samenhangende geluidsarchitectuur