Bank of America lanceert AI Chatbot Erica

26 oktober 2016 Banken.nl 2 min. leestijd

Bank of America heeft aangekondigd begin 2017 een nieuwe digitale assistent te implementeren in zijn mobiele app, genaamd Erica. De chatbot zal via artificial intelligence en predictive analytics klanten van de bank (pro)actief helpen bij het maken van slimmere financiële beslissingen.

Thong Nguyen, President of Retail Banking bij Bank of America (BofA), kondigde onlangs tijdens de Money 20/20 conferentie de komst van Erica aan. Erica – afgeleid van ‘America’ – is een chatbot die vanaf begin 2017 beschikbaar zal worden in de mobiel bankieren app van de BofA.

Bank of America

Om Erica antwoord te kunnen laten geven op de vragen van klanten is er in het derde kwartaal van 2016 een grote hoeveelheid data verzameld binnen de bank. De klanten voerden meer dan 246 miljard transacties uit en logden meer dan 950 miljoen keer in op hun mobiel bankieren app. Vanuit al deze data heeft BofA een uitgebreid beeld van de soort vragen die Erica kan verwachten. Door middel van artificial intelligence technologie zal de chatbot vragen kunnen beantwoorden, maar ook klanten kunnen helpen bij het maken van betalingen en het checken van hun saldo.

Maar dat is niet alles, Erica wordt ook uitgerust met predictive analytics technologie, zodat ze zelf berichten naar klanten kan sturen om hen te helpen bij het maken van slimmere financiële beslissingen. Zo kan de nieuwe app-feature klanten wijzen op openstaande schulden die beter afgelost kunnen worden, of andere manieren om geld te besparen. Bovendien zal Erica klanten wijzen op hun FICO score en op educatieve video’s en andere content die voor hen van belang kunnen zijn.

Met Erica wil BofA het persoonlijke advies, dat normaal alleen voor de top-tier klanten beschikbaar is, aanbieden aan de massa. Bovendien is de chatbot 24/7 bereikbaar voor vragen, in tegenstelling tot de menselijke werknemers van de bank die voornamelijk op kantoortijden beschikbaar zijn. Desondanks is de chatbot niet bedoeld om menselijke werknemers te vervangen, aldus de bank. De technologie is nog jong en de mogelijkheden zijn daarom nog gelimiteerd, waardoor het doel van de AI-bot voornamelijk het stroomlijnen van de bankprocessen is.

Over de tijd zal Erica worden uitgebreid met nieuwe functionaliteiten en zullen de ontwikkelaars haar steeds ‘slimmer’ maken, aan de hand van de grote hoeveelheden data die zij verwerkt.