Logica: Bedrijven nog onzeker over impact van SEPA

24 mei 2012 Banken.nl 1 min. leestijd
Profiel

32% van de bedrijven weet nog steeds niet wat SEPA zal betekenen voor hun organisatie. Dat concludeert Logica op basis van een onderzoek onder vertegenwoordigers van meer dan 150 bedrijven in de VS en Europa. Aangezien bedrijven SEPA in de komende jaren verplicht moeten overnemen zijn de resultaten zorgwekkend, aldus Logica.

Het initiatief SEPA, “Single Euro Payments Area”, heeft de doelstelling om één uniforme Europese betaalmarkt te implementeren in de eurolanden. Met de invoering van SEPA kunnen consumenten binnen het euro-gebied met één rekening en één set betaalmiddelen met hetzelfde gemak naar rekeningen in eigen land als naar rekeningen in andere landen betalen.

Download het rapport: The impact of SEPA

Additionele kosten
De implementatie van SEPA biedt verschillende grote uitdagingen voor bedrijven. Ten eerste zullen nieuwe processen en systemen moeten worden ontworpen en ontwikkeld. Daarnaast moet de gedachtegang van werknemers veranderen om te verzekeren dat de nieuwe manier van werken wordt verankerd in de organisatie. 16% van de respondenten in Logica’s onderzoek laat weten dat SEPA leidt tot extra kosten en weinig baten.

Logica - SEPA Onderzoek

Kansen
Volgens Logica kunnen bedrijven SEPA in hun voordeel gebruiken. Door vooruit te kijken kunnen organisaties hun bredere betalingsprocessen en –infrastructuur centraliseren. Hiermee worden risico’s gereduceerd en kosten bespaard. Voor grotere bedrijven biedt SEPA een mogelijkheid om over te stappen op een “payment factory model”. Slechts 28% van de respondenten identificeerde SEPA echter als een kans.