ABN AMRO: Stabiele groei voor agrifood-sector

04 maart 2015 Banken.nl 2 min. leestijd
Profiel

ABN AMRO verwacht dat de agrifood-sector in 2015 en 2016, net als in voorgaande jaren, een bestendige koers zal varen. De sector zal profiteren van de economische groei. De groei zal echter minder hard zijn omdat de sector overwegend conjunctuurongevoelig is. Een belangrijke groeifactor voor agrifood zal ook in de komende jaren de export zijn. Hoewel de gevolgen van de Russische voedselboycot in de eerste helft van dit jaar nog zullen naijlen, voorziet ABN AMRO toch een lichte groei. Ook denkt zij dat de export naar landen buiten de eurozone een stevige impuls zal krijgen, doordat de euro verder in waarde daalt ten opzichte van de dollar en het Britse pond.

Drankindustrie krimpt in tegenstelling tot andere sectoren

De blijvende vraag naar kwalitatief goed voedsel heeft een positief effect op de groei van primaire sectoren, de verwerkende industrie en de handelsbedrijven. Deze exportgerichte branches krijgen een extra duwtje in de rug door de zwakkere euro. Dit geldt voor de vleesindustrie die er ondanks voedselschandalen in is geslaagd productiegroei te realiseren. Zo ligt de productie van kippenvlees maar liefst 28% hoger dan in 2008, vooral door het relatief lagere prijsniveau. Ook de markt voor varkensvlees zit sinds 2014 in de lift, door lagere inkoopprijzen en een stijgende export, vooral buiten Europa. De vooruitzichten voor de zuivelindustrie zijn eveneens gunstig - onder meer dankzij de stijgende vraag in Azië en Afrika - en ook de overige voedingsmiddelen groeien. De drankindustrie verstoort dit beeld. Hier is de consumptie mede onder invloed van de crisis en een gewijzigd consumptiegedrag gedaald. ABN AMRO verwacht ook dit jaar krimp in de drankenindustrie, die pas vanaf 2016 weer licht zal groeien.

ABN AMRO - Agrifood

Sterkere focus op kennisoverdracht biedt kansen

De perspectieven voor de agrifood-sector zijn naar verwachting ook op de lange termijn positief. De Nederlandse voedingsmiddelensector kan zich onderscheiden door breder in te zetten op het overdragen van kennis. Een voorbeeld hiervan is het werken in (gesloten) ketens. Hierbij verbinden schakels in de productiekolom zich aan elkaar en wisselen zij informatie uit met als doel tot een beter eindproduct te komen. Daarnaast kan beter ingespeeld worden op maatschappelijke thema’s, zoals de behoefte aan informatie over de herkomst van producten en het tegengaan van voedselverspilling. Zo kunnen kleinere porties, hergebruik van bestanddelen of een langere houdbaarheid van productgroepen hier volgens ABN AMRO een bijdrage leveren. Door sterker te focussen op de uniforme kwaliteit en de goede leverbetrouwbaarheid kan de Nederlandse sector het verschil maken.