Britse centrale bank hierarchisch en bureaucratisch

20 november 2014 Banken.nl 4 min. leestijd
Meer nieuws over

De Britse centrale bank Bank of England wordt door medewerkers omschreven als “langzaam bewegend”, “hiërarchisch” en geplaagd door “interne politiek”. Dit blijkt uit een enquête van consultancybureau McKinsey & Company, uitgevoerd in opdracht van topman M. Carney. Het onderzoek dateert van ruim een jaar geleden, maar de resultaten zijn nu pas naar buiten gebracht na een Freedom of Act van Bloomberg.

Vorig jaar besloot Bank of England (BoE) zijn strategie te vernieuwen. Om dit te bewerkstelligen huurde ze het consultancybureau McKinsey & Company in om hen daarbij te adviseren. McKinsey ontwikkelde vervolgens een enquête, die het personeel van de centrale bank ondervroeg over het management van de 320 jaar oude bank. Deze werd in opdracht van de topbankier Mark Carney uitgevoerd, en keek naar de competenties en capaciteiten in 37 managementpraktijken, gebaseerd op het ‘Organizational Health Index’ model van McKinsey.

Bank of England

Leniger en behendiger
Het personeel van BoE is voor een deel ontevreden met de manier waarop de instantie geleid wordt. Hoewel er een aantal zaken goed gaan, stelt het rapport dat er om “wat leniger en behendiger te worden als organisatie”, naar het personeel geluisterd dient te worden. Alleen dan kan de centrale bank de vereiste veranderingen doorvoeren om goed te opereren in de financiële omgeving na de recessie. Dat blijkt uit recent onderzoek van strategy consultancybureau McKinsey & Company, waarvan Bloomberg na een proces van zeven maanden de 17 pagina’s tellende samenvatting in handen kreeg via de ‘Freedom of Information Act’, waarna het deze openbaar maakte.

Uit de resultaten van het onderzoekt blijkt dat BoE over de gehele linie bovengemiddeld scoorde in vergelijking met andere publieke sectororganisaties; zo is het personeel over het algemeen tevreden met de cultuur van de bank. Zorgen werden echter geuit over enkele elementen in het management van de bank, voornamelijk op het vlak van strategie, corporate accountability en coördinatie. Verder gaf ongeveer twee derde van de 2.266 ondervraagden aan de bank als “langzaam bewegend”, “hiërarchisch” en geplaagd door interne politiek” te zien.

Organizational Health Index

Een groot gedeelte van het personeel was gefrustreerd over de ineffectiviteit van de kwantitatieve methodes die door de centrale bank gebruikt worden. Daarnaast zijn medewerkers van mening “te weinig bevoegdheid te hebben om beslissingen te nemen.”  Ook wordt er te weinig uit de innovatieve mindset van de werknemers gehaald, en geven zij aan dat er  “geprofiteerd kan worden van een meer open, transparante en consultatieve stijl van leiderschap, die openstaat voor verandering.” Ten slotte waren de loonstagnatie en financiële beloningsstructuur reden tot frustratie; slechts 11% van de ondervraagden gaf aan het “altijd” of “vaak” eens te zijn met de financiële beloning van de toezichthouder.

Positieve weerklank
Charlotte Hogg*, ex-McKinsey & Company en thans Chief Operations Officer bij BoE. “ De resultaten van de enquête zijn serieus genomen. Om deze toezichthouder werkelijk te transformeren was het cruciaal om het personeel te betrekken bij alle aspecten met betrekking tot wat wij doen en hoe we dat doen. Het personeel vertelde ons heel duidelijk waarin zij een verandering wilden zien. We luisterden, en we reageerden.”

Mark Carney en Charlotte Hogg - BoE

Als gevolg van de resultaten uit de enquête, gecombineerd met de bredere strategische heroriëntatie, lanceerde Carney eerder dit jaar zijn nieuwe ‘One Bank’ strategie. De nieuwe roadmap moet ervoor zorgen dat de BoE in kan spelen op de veranderende rol van de toezichthouder, door ernaar te streven zijn externe impact te vergroten en tegelijkertijd de interne efficiëntie te verbeteren.

*Charlotte Hogg begon haar carrière bij de Bank of England, waarna ze in 1994 naar McKinsey & Company in Washington vertrok. In 2011 stelde de Amerikaanse bank Morgan Stanley haar aan als Managing Partner voor Strategy en Planning. Na vervolgens een tijd bij Experian als Managing Director UK en Ierland gewerkt te hebben, en bij Banco Santander als Head Retail Distribution & Intermediaries, keerde zij begin 2013 terug naar de Britse centrale bank, waarbij zij als COO de zes maanden lange review van McKinsey leidde.