KPMG: ‘Verzekeraars financieel stabiel ondanks dalende winsten’

12 juli 2023 Banken.nl 3 min. leestijd
Profiel

Het is een pittige periode voor Nederlandse verzekeraars. De coronacrisis, de oorlog in Oekraïne en de hoge inflatie drukten behoorlijk op de inkomsten en uitgaven van de vijf grootste Nederlandse verzekeraars: Achmea, a.s.r., Aegon, Athora en Nationale-Nederlanden. De vijf bedrijven zagen afgelopen jaar allen hun winsten flink dalen. Ondanks deze grootste winstdaling in vijf jaar, zijn de verzekeraars financieel gezond. Dat blijkt uit het State of the Insurers rapport van KPMG.

De KPMG-analisten schrijven dat de kosten voor de Nederlandse verzekeraars fluctueren door verschillende factoren, waaronder Covid-19, de Oekraïens-Russische oorlog, extreme weersomstandigheden en de stijgende rentetarieven.

“Schadeverzekeraars kregen te maken met meer claims als gevolg van een toename in verkeersongevallen en stormschade, terwijl zorgverzekeraars hogere claims hadden door het inhalen van uitgestelde zorg.”

Life insurers - 2021 Dutch market shares by Gross Written Premium

Daarnaast stegen de operationele kosten als gevolg van personeelskosten en investeringen in digitalisering. Daarbovenop nam de winstgevendheid verder af door tegenvallende beleggingsresultaten en krimpende portefeuilles van levensverzekeringen.

Willen de bedrijven hun winstgevendheid waarborgen, dan adviseert KPMG hen om aandacht te blijven besteden aan het zoeken naar oplossingen voor marktvolatiliteit, inflatie en stijgende schadeclaims.

Volop kansen

Ondanks de lastige marktomstandigheden zien de analisten van het adviesbureau volop kansen voor de sector. Zo zouden verzekeringsmaatschappijen volgens hen proactief kunnen inspelen op opkomende ESG-regelgeving en duurzaamheidsrapportage integreren in hun activiteiten.

Operating income per insurer, 2018-2022

“Het omarmen van ESG-praktijken helpt niet alleen om te voldoen aan wettelijke vereisten, maar biedt ook kansen voor operationele efficiëntie en bedrijfsgroei.”

Daarnaast zouden ook kunstmatige intelligentie en embedded insurance (de naadloze integratie van producten en diensten in de klantervaring) een cruciale rol spelen in het versnellen van de digitale transformatie van de verzekeringssector..

De KPMG-analisten leggen uit dat verzekeraars bijvoorbeeld AI-technologieën zoals ChatGPT kunnen inzetten om taken te automatiseren, hun nauwkeurigheid te verbeteren en klantinteracties te optimaliseren.

Investment income per insurer, 2018-2022

De financiële impact van deze ontwikkelingen zouden aanzienlijk kunnen zijn voor verzekeraars die dit soort tools implementeren. Al is het volgens het adviesbureau wel belangrijk om potentiële risico's en privacy problemen bij de implementatie van AI aan te pakken.

Blijven acteren

"We zien dat de verzekeringsmarkt de afgelopen jaren te maken heeft gehad met verschillende economische uitdagingen”, stipt Rutger Hagendoorn (verantwoordelijk voor het strategische verzekeringsadvies bij KPMG) aan.

“Omdat de inflatie en de rente hoog blijven, moeten verzekeraars hun beleggingsstrategieën goed in de gaten houden. Aangezien economische onzekerheden nog steeds aanwezig zijn, is het noodzakelijk om te blijven acteren op toekomstige ontwikkelingen”, aldus Hagendoorn.